Det handlar om att locka kunderna

För varje ytterligare invånare ökar årliga detaljhandeln i Luleå med 50.000 kronor.
Det framgår av en studie av stadskärnor, där Luleå urskiljer sig genom att drygt hälften av centrumhandeln bedrivs i gallerior.

LULEÅ2004-01-26 06:30
Parkeringar tillhör nycklarna till god handel, anser köpmän, kommuntjänstemän och fastighetsägare. Konsumenterna är av samma mening men tillägger i studien att det är viktigt att kunna ta sig fram till fots.<br>Tillgängligheten är A och O, menar Jan Wennskog, Svensk Handel i Luleå.<br> ? Har du inte den dör du sotdöden. I Luleå är det hyfsat, det finns ju P-hus. Det var ju mycket diskussion kring bussgatan, men jag tycker det utföll till stor belåtenhet att kunna samsa bil och buss. Alla landar i centrum med buss.<br> ? Man får hoppas att det inte dyker upp såna lösningar som att enkelrikta och att undvika parkeringar. Det fanns tidigare idéer om att parkering ska ske utanför stan. En idé gällde att man skulle parkera i Notviken och åka buss in. Det fanns försök med fri parkering vid Delfinens ishall och det är inte särskilt smart. Det skadar handel i stan, du ska kunna parkera nära annars bär det av till Storheden där du har fri parkering och kan stå vid kassaapparaten, säger Jan Wennskog.<br>Koncentrerad handel<br>Han tycker sammantaget att handeln i Luleå är riktigt bra. Delar som är mindre bra är att stadshandeln är så koncentrerad till A-lägen så att det går ut över dem som inte ligger där. Vidare behöver centrumdelen med Storgatan närmare stadshuset ryckas upp.<br> ? Det kostar pengar och det har inte kommunen. Men låna då? Gör vi det senare blir det dyrare så det blir ingen bättre affär. Nu ser det ut som i Ryssland. <br>Han har själv inte läst studien ?Kunden i centrum?, där en rad faktorer till handelns förutsättningar studerats i åtta städer, förutom Luleå även Växjö, Östersund, Söderhamn, Uddevalla, Enköping, Landskrona och Örebro studerats.<br>Kommunförvaltningen i Luleå pekar särskilt på att staden fått näst högsta betyget som handelsstad.<br>I studien sägs, som schablonberäkning för städer likt Luleå, att varje ytterligare invånare tillför detaljhandeln 50.000 kronor per år.<br>Samtidigt påvisas att försäljningen ökar procentuellt mer än befolkningsökningen särskilt på sällanköpsvaror.<br>Särpräglat för Luleå mot övriga jämförbara städer är att drygt hälften av de 135 butikerna i stadskärnan ligger i gallerior.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om