Det extrema lufttrycket sätter stopp

Det extremt höga lufttrycket stoppar en stor flygövning i Norrbotten. Anledningen är att flera instrument i Jas Gripen-planen får felmeddelanden.

Luleå2012-01-31 06:00

På måndagen skulle F 21 inleda en flygövning tillsammans med F 17 i Ronneby och med kolleger från Bodø och Rovaniemi. Men övningen är inställd tills vidare. Anledningen är det extremt höga lufttrycket som gjort att F 21 infört flygförbud för Jas Gripen på F 21.

Indikerar fel
Det betyder att ett 20-tal flygplan står och väntar på sina respektive hemmabaser på att lufttrycket ska sjunka.

- Flera instrument indikerar att något är fel. Det gäller bland annat höjdmätaren och den mätare som visar planets hastighet. Eftersom vi alltid kör på säkerhet har vi ställt in alla flygningar tills vidare. Det säger Mats Hakkarainen som är flygchef på F 21.

Hakkarainen säger att de olika felmeddelande inte behöver betyda att något är fel - det kan handla om att inställningen på de olika instrumenten är för snäv. Men för att vara säker har man alltså ställt in flygningar tills vidare.

F 21 har bett både Saab och FMV, Försvarets materielverk, att undersöka vad som kan göras åt felindikeringarna.

- Jag förväntar mig svar så snabbt som möjligt för vi vill få igång flygövningen, säger Mats Hakkarainen.

Enligt planerna ska flygövningen äga rum med Kallax och Vidsel som baser. Men det ser ut som piloterna får vänta ett tag. Meteorologernas prognos talar om fortsatt högtryck denna vecka.

- Det är helt normalt med ett ordentligt högtryck över norra Ryssland vid den här tiden. Det som är ovanligt är att lufttryckets centrum förskjutits mot väster och det är det som gör att vi får så extremt högtryck, det rör sig om 1.053 hektopascal i Haparanda, säger Nicke Juuso som är meteorolog på F 21 i Luleå.

Att högtrycket är extremt visar det faktum att det bara hänt två gånger tidigare under de senaste 100 åren: 1907 i Kalmar och 1972 i Haparanda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!