Lennart Weibull, som arbetar vid JMG i Göteborg, följer med stort intresse den förändring som sker inom den svenska tidningsvärlden just nu.
–•När man började lägga ut nyheter gratis så räknade man nog med att förlora en del pengar på det, men man bedömde det som en investering i framtiden. Det har gått lite för lång tid, det har inte lett till de annonsökniningar som man räknade med skulle komma. Nu är papperstidningarna utsatta för en sämre annonsering, senaste 1–2 åren så har intäkterna från annonser fallit ganska drastiskt, man måste få in pengar på annat sätt. Och då blir det naturligt att ta betalt för det som man gett bort gratis, säger Lennart Weibull.
Gjorde tidningarna rätt från början?
–•Man var möjligen lite för optimistisk. Det var ett mode, alla tidningarna skulle ut på webben. För Aftonbladet var det ett lite lättare beslut eftersom kvällstidningarna aldrig haft stora intäkter på annonser. Men det blev mycket följa John i branschen. Det var bara två tidningar, Nya Vermlands tidningen och Jönköpingsposten som inte gick med på att lägga ut nyheterna gratis. De ansåg att om man gör en tidning och det kostar pengar ska man inte lägga ut det gratis. Och de har klarat sig, säger han.
Varför borde det ha gjorts tidigare?
–•Vanan att läsa tidningen ha försvagats de senaste tio åren, det gör det svårare att ta betalt.
Är det rätt att införa betalmodeller?
–•Jag skulle säga att det inte finns något alternativ. Man måste pröva detta om man ska ha kvar sitt medieföretag i regionen och överleva ekonomiskt. Jag tror det kan fungera, och det ligger kanske som bäst i tajmingen nu med tekniken.