"Det blir inkörningsproblem"

Ny entrepenör i september – då menar trafikverket att det kan ta ett tag innan snöplogningen fungerar på bästa sätt. Däremot kan man inte förklara tillvägagångssättet.

Orolig. En bilist som färdades på E4:an under onsdagen oroar sig för mer nederbörd.

Orolig. En bilist som färdades på E4:an under onsdagen oroar sig för mer nederbörd.

Foto:

Luleå2015-12-17 06:00

Det var för drygt tre månader sedan som trafikverket bytte entrepenör till Svevia som nu sköter snöplogningen i Norrbotten. Efter trafikköerna under onsdagsmorgonen kontaktade Kuriren Svevia för att få en förklaring till varför man enbart använder sig av en plogbil på E4:an. Svevia valde då att hänvisa vidare till trafikverket.

Däremot kunde inte heller trafikverket lämna någon kommentar angående tillvägagångssättet som skapade onsdagens bilköer.

– Det är entrepenörerna som bestämmer hur plogningen sker och sedan gör vi uppföljningar på det, säger Lotta Isaksson, projektledare för underhåll och väg på trafikverket.

Isaksson är ändå medveten om att det inte fungerat helt felfritt och hänvisar då till att samarbetet med den nya entrepenören är nytt.

– Det blir lite inkörningsproblematik, säger Isaksson.

Vad trafikverket anser är problematiken och vad man ska göra för att åtgärda den vill Lotta Isaksson inte i detalj gå in på.

– Vi för diskussioner kring det.

När plogbilen plogade E4:an mellan Piteå och Luleå under onsdagsmorgen var det omöjligt för bakomvarande bilister att passera i de tvåfiliga körfälten. Tanken är ändå, enligt trafikverket, att det ska gå att passera.

– Plogarna går att fälla in och de ska försöka släppa förbi trafikanter, men det ska fungera för plogbilsförarna att jobba också. Det är också lite inkörning där. Det kan exempelvis vara nya chaufförer, säger Isaksson.

När bara en plogbil används, är tanken att den ska nå att ploga båda körfälten?

– Det används breda plogar på E4:an och 97:an, men jag kan inte måtten på dem, säger Lotta Isaksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om