"Det blir bättre om ett par veckor"

Kåpor runt bromsar för att minska tågstopp. Det arbetar tågtillverkaren Alstom med. Inom ett par veckor ska samtliga tåg ha fått den nya skyddande utrustningen.

Henrik Anderberg.

Henrik Anderberg.

Foto: Christiaan Dirksen

Luleå2013-01-08 06:00

Tågtillverkaren Alstom har hamnat i blåsväder. Anledningen är de många stopp i tågtrafiken som drabbat Norrtåg.

- Vi har infört ett 30-punktsprogram för att åtgärda olika fel och brister. Där ingår att sätta kåpor kring bromsarna för att hindra isbildning. Det säger Henrik Anderberg som är vd på tågtillverkaren Alstoms division Transport Nordic.

Han säger att Alstom levererat många tåg till trafikföretag i Sverige. Totalt handlar det om 247 regionaltåg. Där ingår 129 tåg till SL, Stockholms lokaltrafik.

-  SL har inga som helst problem med isbildning på tåg och det kan bero på att deras tåg får stå i lokstallar när de inte används.

Han jämför det med situationen i norr där den nordligaste avisningsanläggningen finns i Umeå. Anderberg säger att kapaciteten där begränsas av att det bara finns två spår in i anläggningen. Han säger att tågstoppen ökas av att den nordligaste slipverkstaden finns i Västerås

Oavsett detta lovade ni att leverera tåg som fungerar i Norrbotten. Men resenärer har i stället mötts av inställda tåg. Varför?

- Inför leveranserna testade vi tåg i Norrbotten. Då upptäckte vi flera saker som vi måste modifiera och ändra. Men uppenbarligen räcker inte detta - att köra tåg i vanlig trafik är något annat.

Nu menar Anderberg att tågstoppen inte bara beror på brister i de tåg som Alstom levererat.

-  Det finns många aktörer, beställare, tillverkare, fordonsunderhållare och operatörer. Plus Trafikverket. Alla dessa måste ta sitt ansvar och dessutom se till att samarbeta - annars fungerar inte systemet.

Anderberg säger att han är optimistisk och övertygad om att tågtrafiken kommer att fungera bättre inom den närmaste tiden. I det sammanhanget talar han om arbetet att sätta kåpor kring bromsarna för att minska risken för nedisning. I dagsläget har företaget hunnit med en tredjedel av tågen. Inom ett par veckor ska samtliga tåg ha byggts om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!