Patrik Bruhn är, enligt egen utsago, en seriös arbetssökande som gör allt han kan för att få jobb. Han har följt arbetsförmedlingens rekommendationer och han har varit väldigt aktiv i sitt jobbsökande. Han upplever de nya kraven på arbetssökande som förnedrande.
– Jag rapporterar redan till arbetsförmedlingen. Jag anser att det är mycket förnedrande att man ska tvingas redovisa allt, till och med vem man pratat med, säger han.
”Låtsasregler”
Patrik Bruhn känner att kontrollen ökar på ett orättvist sätt och han anser att reglerna som införs inte stämmer med verkligheten.
– Det känns som att man inför nya ”låtsasregler” bara för att kunna finputsa siffror i statistiken, säger han.
En annan arbetssökande som vi stöter på utanför Arbetsförmedlingen i Luleå, vill vara anonym, men säger:
– Det är sjukt. Först när jag hörde talas om att det skulle bli så här så trodde jag det var ett skämt, säger mannen.
De nya reglerna gäller från och med den 1 september. Regeringen inför de nya reglerna med motiveringen att det ska bli enklare för arbetssökande att veta vilka krav som ställs för att få arbetslöshetsersättning. För att uppnå det har man infört nya krav på arbetssökanden.
Varje månad ska en aktivitetsrapport lämnas till Arbetsförmedlingen. Rapporten ska inlämnas skriftligt, elektroniskt eller på papper. Den arbetssökande ska där redogöra för vad han/hon gjort för att ta sig ur arbetslösheten.
Bättre koll
Majvor Johansson som är chef för arbetsförmedlingen i Luleå är medveten om att alla inte uppskattar regeländringarna.
– Reaktionerna är blandade. En del tycker att det här är en enkel övergång medan andra är jätteoroliga. Vi försöker informera våra kunder så mycket vi kan, säger Johansson.
Vad blir den faktiska skillnaden från tidigare?
– Det här gör att det blir ett mer enhetligt och strukturerat sätt att träffa kunden. Vi har bättre koll på jobbsökandes aktiviteter och vi får möjlighet att träffa dem oftare, säger Majvor Johansson.
Du är positivt inställd till förändringarna. Du tror att det leder till fler jobb?
– Ja, jag tror att det blir bättre för våra kunder. Man söker jobb mer strukturerat och man blir mer uppmärksammad i sitt jobbsökande, säger Johansson.