"Det är jäkligt dåligt"
Det är konsumenterna som tjänar mest på att organisationen Kontrollerad Bilverkstad (KBV) finns. Fast i Luleå och Norrbotten står majoriteten av de stora bilhandlarna/verkstäderna utanför KBV. - Det är jäkligt dåligt. Jag är mest besviken på att Volvohandlarna och Müllers inte är med, säger Leif Fagerlund, VD för KBV.
Inte med. I Luleå och Norrbotten står majoriteten av de stora bilhandlarna utanför det frivilliga branchkontrollorganet Kontrollerad Bilverkstad. "Det är jäkligt dåligt" säger Leif Fagerlund, KBV
Foto: Andreas Wälitalo
Englunds Bilvaruhus (BMW) är inte med och inte heller Nordiska Bil (Volvo, Ford och Renault). Dessutom saknas Åke Eriksson Bil (Mercedes, Chrysler, Jeep och Subaru), Müllers Bil (Audi och Volkswagen) och Dahlqvist Bil (Hyundai).Dessutom finns det massor av mindre verkstäder i Luleå och Norrbotten som inte är med i KBV.- Jag är väldigt irriterad över att det ser ut så här i Luleå och Norrbotten. De tycker att det kostar för mycket att vara med men det är bullshit. Det här är det billigaste kontrollsystemet som finns, säger Fagerlund.Att vara med i branschorganisationen Kontrollerad Bilverkstad kostar 2.500 kronor per år och mekaniker. En struntsumma, enligt Fagerlund.Det finns cirka 100 bilverkstäder i Norrbotten och bara 21 av dem (flera har samma ägare) är med i KBV. - Det är mycket dåligt. I Västergötland är 80 procent med i KBV och totalt i hela landet handlar det om 40 procent. I Norrbotten kommer man precis över 20 procent.Brister
Fagerlund tror att den dåliga anslutningsgraden beror på bristande konkurrens.- Det finns en mentalitet hos verkstäderna som går ut på att kunderna inte har något alternativ.Kontrollerad Bilverkstad bildades sedan riksdagen hotat med att dra igång statliga kontroller av bilverkstäderna.- Då fick branschen skrämselhicka och startade KBV.Slumpvis
Fast om det ska fungera med en frivillig kontroll av verkstäderna måste ju förstås majoriteten vara med. Om hela Sverige skulle ha samma dåliga anslutning som Norrbotten skulle KBV inte ha något existensberättigande.Varje år åker Leif Fagerlund land och rike runt och presenterar siffror över hur det ser ut med kvaliteten på bilverkstäderna i de olika regionerna. Han presenterar också siffror som visar hur nöjda kunderna är efter verkstadsbesöket.Alla verkstäder som är med i KBV utsätts för slumpvisa kontroller som genomförs av opartiska kontrollanter från Bilprovningen eller Motormännen. Dels kontrolleras hur verkstaden skött sig genom att en bil som precis rullat ut ur verkstaden kontrolleras och dels får kunden svara på en rad frågor som gäller verkstadsbesöket.Bättre
Sedan 2003 har verkstädernas arbete blivit bättre och bättre, både när det gäller tekniska och administrativa fel.- Statistiken visar att de verkstäder som är med i KBV har fokus på att åtgärda felen och de blir allt bättre på det.Ungefär 72 procent av alla kunder är nöjda med sina verkstadsbesök, en hög siffra om man jämför med andra branscher. I Norrbotten ligger siffran lägre, runt 69 procent.
Kontrollerad Bilverkstad (KBV) är en frivillig kontrollorganisation för bilverkstäder som funnits sedan 1996.Motormännen, Motorbranschens Riksförbund, Bil Sweden, Bilprovningen, Konsumentverket, Svensk Bensinhandel, Sveriges Bildelsgrossisters Förening och bilförsäkringsbolagen står bakom KBV.Cirka 900 bilverkstäder är anslutna till KBV, det vill säga cirka 40 procent av dem som finns i Sverige. En grön punkt vid ingången visar om din verkstad är med.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!