Destinationsdesign kan lyfta våra resmål

Förstärk och levandegör en ort eller ett turistmål. De som redan bor där måste också vara med på noterna och tillsammans samarbeta för att allt ska bli bättre. Då kan även nya människor attraheras och flytta till platsen.

Luleå2011-05-25 06:00

Det här kan kallas destinationsdesign och står på dagordningen vid ett seminarium i Luleå i morgon, torsdag. Planerare och beslutsfattare från länets alla 14 kommuner, från andra län, länsstyrelsen, Trafikverket och föreläsare från Norge och övriga Sverige finns på plats. Om nu inte askmolnen från Island ställer till det beräknas alla 120 anmälda deltagare infinna sig.

Skid- och turistorten Åre är en ort, som tillämpat destinationsdesign och med detta nått nya framgångar. Vid seminariet i Luleå kommer näringslivschef Jan Andersson och industridesignern Tore Brännlund, båda från Åre, att medverka. De missionerar under rubriken: Åre året runt - designat efter våra fem sinnen.

Exempel på nära håll
Men det finns också praktiska exempel på destinationsdesign från närmare håll. Britta Jonsson Lindvall, vd för Tree Hotel i Harads håller ett anförande med rubriken: Tallsus i designad Haradsskog - en global snackis och lokal framgångssaga.

- Folk från Trafikverket kommer också till seminariet. De har främst lockats hit av Per Ritzler, assisterande projektledare för Nasjonale Turistveger i Norge. Därifrån ska han visa bilder som visar hur de har skapat turistvägar och formgivit fantastiska rastplatser, som är riktiga turistattraktioner.

Det säger seminariets moderator Helena Jönsson, som även är projektledare hos arrangören Designarena Nord som drivs i samarbete mellan Centek och Stiftelsen Svensk Industridesign, SVID.

Ytterligare fyra föreläsare finns på plats. Tillsammans med alla deltagare får de uppleva mycket norrbottniskt. De möts av personal i Norrbottensdräkter, andra kläder från länet visas, mat, dans, folkmusik och sång kommer också från Norrbotten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!