Deras idé: Energidryck – utan koffein

Ungdomarna uppmärksammade att många unga klagar på huvudvärk och hjärtklappning efter att ha druckit energidryck.
De skapade därför en dricka som ger energi – utan koffein.
– Man är ju själv offer för det här beteendet, säger Anges Dunlap Lingenäs.

Johanna Larsson, Agnes Dunlap Lingenäs, Joseph Kostet, Jasmin Al-Namla och Oskar Wirén har startat ett UF-företag som tillverkar energidrycker utan koffein.

Johanna Larsson, Agnes Dunlap Lingenäs, Joseph Kostet, Jasmin Al-Namla och Oskar Wirén har startat ett UF-företag som tillverkar energidrycker utan koffein.

Foto: Monica Ranneberg

Luleå2024-12-03 08:00

Många unga som dricker energidrycker berättar att de får huvudvärk och sömnproblem.

– Vi har själva märkt att många får hjärtklappning av det. Man är ju själv offer för det här beroendet, så då ville vi ta fram ett alternativ, säger Agnes Dunlap Lingenäs, 18 år.

Tillsammans med klasskompisarna på ekonomiska programmet i Luleå gymnasieskola, Jasmin Al-Namla, Oskar Wirén, Joseph Kostet och Johanna Larsson skapade hon en funktionsdryck, helt utan socker och koffein. 

undefined
Jasmine Al-Namla och Oskar Wirén tillsammans med drycken de tagit fram.

– I stället har vi lagt till olika B- och D-vitaminer som bidrar till energi. Vi vill minska drickandet av energidrycker, berättar hon.

Namnet på deras UF-företag, ett så kallat övningsföretag, är genomtänkt: Be well, som betyder må bra. 

undefined
Johanna Larsson, Agnes Dunlap Lingenäs, Joseph Kostet, Jasmin Al-Namla och Oskar Wirén har startat ett UF-företag som tillverkar energidrycker utan koffein.

Motivet på burken har de tagit fram tillsammans, det är olika vyer från Luleå: isbrytarna, Bergnäsbron, domkyrkan och kranen i Södra hamn. 

Smaken heter Aurora, som betyder morgondagens gudinna – men smaken är hemlig. Kanske blir det en tävling framöver då folk får gissa vilken smak drycken har.

– Hittills har ingen gissat rätt, berättar Jasmin Al-Namla.

undefined
UF-företaget Be well har tagit fram en energidryck, utan koffein men med vitaminer.

– Vi har märkt att energidryckers smak är jätteintressanta, det finns inget som smakar som dem. Jag tycker vi efterliknat energidrycker ganska bra utan att den får eftersmaken de har, säger Agnes Dunlap Lingenäs.

De lägger krut på marknadsföringen som sker på Tiktok och Instagram. I dag säljer de till butiker och kanske också snart till några gym.

– Vem vet vad som händer sen.  Det är många som gått från UF-företag till riktiga, säger hon.

undefined
Johanna Larsson och Agnes Dunlap Lingenäs.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!