Den rullande asfaltsfabriken

Finska monstertåget från Skanska Asfaltti rullar fram med expressfart.
Relativt sett. Sex meter asfalt per minut läggs på Bodenvägen. Maskinerna värmer, fräser, blandar i nytt och lägger ut asfalten.
? Remixmetoden sparar naturresurser, säger arbetschefen Reijo Hiukka.

LULEÅ2004-09-08 06:30
<A href="http://www.kuriren.nu/utmatningssidan.asp?ArticleID=633040&amp;CategoryID=2764&amp;ArticleOutputTemplateID=90&amp;ArticleStateID=2&amp;ort="><STRONG>Läs mer: De arbetar med livet som insats</STRONG></A><BR><BR><BR>Som ett märkligt 75 meter långt tåg rullar ekipagen fram mellan Haparandarondellen och Notvikskorsningen. Monstren till maskiner ryker, mullrar, sprutar eld och ser allmänt hotfulla ut där tåget går fram.<BR>Skanska Asfaltti från Rovaniemi lägger sex meter asfalt per minut, vilket för en amatör känns som hastighetsrekord i nordiska asfaltmästerskapen.<BR>I täten går tre långa ekipage, dragna av lastbilar. Förarna går bredvid lastbilarna och fjärrstyr dessa för att ha bättre överblick och kontroll. Från släpvagnarna sprutar väsande eldsflammor ner mot vägbanan och förvärmer den gamla asfalten.<BR>Som fjärde fordon brummar bjässen med stort B fram. Den fräser upp spåren i asfalten i Bodengående vägbanans vänstra fil, blandar fräset med ny massa som levereras av en BDX-bil framför monstret och lägger ut den nya asfalten.<BR>40.000 kvadratmeter<BR>Längst bak piper en mindre vält fram och tillbaka och packar asfaltmassan.<BR>&nbsp;? Satana vilkka masiner! vill man spontant utbrista när man ser asfalttåget majestätiskt vagga fram i den blå röken.<BR>En av asfaltläggarna går omkring med kaffemuggar och serverar sin kompisar medan tåget tryggt rullar vidare mot Notvikskorsningen.<BR>Cirka fem kilometer, 40.000 kvadratmeter, ska de tio asfaltarbetarna hinna med till nästa vecka.<BR>&nbsp;? Vi lägger asfalt fläckvis där de värsta spåren finns, berättar Reijo Hiukka.<BR>Företaget kör med så kallad remixbehandling. Som nämnts fräser man bort spåren och blandar den gamla massan med ny. Allt läggs sedan ut på vägen.<BR>Sparar naturresurser<BR>Metoden sparar pengar, asfalt och därmed naturresurser.<BR>&nbsp;? Om vi gjorde på traditionellt vis skulle vi tillsätta 100 kg ny massa per kvadratmeter. Nu klarar vi oss med 20?30 kilo, en tredjedel, påpekar Reijo Hiukka. <BR>Finländarna är ofta i farten när det gäller asfaltjobb i Norrbotten, kan konstateras.<BR>&nbsp;? När det gäller varma remixjobb finns inte så många företag i Sverige som klarar det, de flesta i södra Sverige. Det är långt att frakta maskinerna till Norrbotten och det är inte så många jobb här. Vi utgår från Rovaniemi, har en del jobb i finska Lappland och Norrbotten är inte så långt borta.<BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om