Den nakna sanningen

I dagarna startar Li Thurfjell sitt eget underklädesföretag – med henne själv och kompisarna som modeller. Bilderna hon lagt ut på sig själv på sin blogg visar skillnaden mellan retuscherade bilder och de äkta. De har redan väckt uppmärksamhet i sociala medier.

Li en retuscherad variant

Li en retuscherad variant

Foto: Sandra Viklund

Luleå2014-11-08 14:01

Li Thurfjell satt med fingret på ”publicera-knappen” i någon timme innan hon vågade trycka. Det hon skulle skicka ut på sin privata blogg Lipan var två bilder på sig själv i bh och trosor. Den första hade retuscherats. Hennes ben hade blivit längre, veckan i midjan var borta, halsen förlängd, och hyn slät som ett barns.

Den andra bilden är Li som hon verkligen ser ut, med de skavanker som alla tenderar att ha. Och det är så hon vill visa upp sina produkter i företaget Bystigt.se. Med riktiga människor – och ingen retusch. Hon har reagerat på hur framförallt kvinnor framställs och hur kvinnokroppen exploateras i reklam.

– Jag vill inte ha de här retuscherade människorna som vi matas med i reklamen. De har ofta fixats från att ha varit en människa till något som inte är mänskligt. Det finns en snäv bild på hur man ska se ut, slät hy och runda bröst som sitter högt upp. Du får inte ha veck i midjan, de retuscheras bort. Men alla som böjer sig har ju veck, oavsett hur smal man är.

Li tror att normen och alla bilder på de till perfektion fixade kropparna skadar unga som matas med dem.

Hon har alltid engagerat sig för jämställdhet och reflekterat över hur framförallt kvinnor framställts redan när hon gick i högstadiet.

– När vi bara ser de här bilderna mår vi dåligt. Det är en ouppnåelig bild och det ger sämre självförtroende, ätstörningar och psykisk ohälsa. Jag är ju också uppvuxen i det här samhället. Jag vill vara med och förändra det och jag hoppas att fler hänger med. Jag tycker att det är positivt att visa att alla inte ser likadana ut.

Nu har hennes bloggbilder spridits i sociala medier och många är de som kommenterat och som tycker att hon är en bra förebild och det gör henne glad, säger hon.

– Det är fantastiskt kul med responsen. Roligaste komplimangerna är inte att jag ser fin ut på bilden, utan att jag är modig och gör något bra. Det finns också de som ändå tycker att jag är för fixad och har för mycket smink. Men det får jag ta.

Med på produktbilderna är hennes kompisar, Jess, Frida, Catrin och Linda. Någon av dem ställde upp för Lis skull, andra tyckte bara det skulle bli kul. Men det var nervöst, också för Li.

– Det var inte helt självklart ens för mig själv att ställa mig där. Men målsättningen är att mina kunder ska kunna känna igen sig. Jag vill ha bilder på människor av alla kön som vill bära bh i olika åldrar, kroppsformer, färger och bakgrunder. Jag har frågat mamma också, men hon ville inte. Jag har faktiskt redan fått mejl av fem kvinnor som vill vara med. Är det så att man vill det så är det bara att höra av sig till mig.

Li tror att hon kommer att vara tvungen att använda sig av leverantörers bilder som kan vara fixade också, hon kommer inte ha råd med så många fotograferingar från början. Men om hon tar in bilder som hon inte vet om de är retuscherade så ska det framgå, säger hon.

Li har haft många idéer om företag genom åren men Bystigt.se är det första hon går vidare med. Företaget kommer inte att vara någon heltidssysselsättning från början.

– Jag räknar med att det tar några år innan det förhoppningsvis går att leva på i framtiden.

Bystigt.se är en webbshop för underkläder och ska specialisera sig på lite svårare och annorlunda storlekar.

– Sen gymnasiet har jag själv letat efter den perfekta bh:n och jag har fortfarande inte hittat den. Jag har ganska stora bröst och tidigare när jag smal var det extremt svårt att hitta en bra bh. I grunden fick jag idén om företaget för att lösa mitt eget problem. Nu när jag har gått ut på skrivit om det har jag förstått att det är ett problem som jag inte är ensam om.

Namnet på företaget kom maken David på.

– Vi satt och spånade fram och tillbaka och smakade på namnet och funderade på vilka associationer som kommer med det. Men det kändes bra, lite fräckt och ändå ett klassiskt ord för bröst.

Just nu samarbetar Li med fem leverantörer och nio märken. Kontakterna togs i början av året, men arbetet kom av sig när Lis häst Tenor blev sjuk och återupptogs i augusti.

0920-26 28 42

Li Thurfjell

Ålder: 31

Bor: Luleå

Familj: Make David Granström och tre katter.

Gör: Egenföretagare och jobb som redovisningsekonom.

Fritidsintresse: Familj, hästar, vänner, inredning.

Om tio år så: Har jag ett framgångsrikt företag, en jättefin häst och ett lyckligt liv med min familj.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om