Luleå kommun vill ändra sina ägardirektiv så att Lulebo kan sälja en tredjedel av sitt bestånd av lägenheter. Detta för att locka hit nya fastighetsägare som kommunledningen hoppas även ska bygga nya hyreshus i Luleå.
Beslutet om detta tas av kommunfullmäktige den 15 juni. Men Vänsterpartiet ville diskutera frågan redan på måndagens sammanträde genom en snabbinterpellation till kommunalrådet Yvonne Stålnacke (S).
Vänsterpartiet ville veta vilka bostadsområden som ska säljas och om hyresgästerna ska få inflytande och information om detta i förväg. De vill också se affärer på fem miljarder kronor lyftas från Lulebos styrelse till fullmäktige.
Stålnacke svarade att det är för tidigt att veta vad som ska säljas och att Lulebo ansvarar för det övriga. Sedan gick varken hon eller någon annan upp i talarstolen för att försvara det kommande beslutet.
De två partier som säger nej, V och Rättvisepartiet (RS), fick därmed ingen att debattera mot och fajten uteblev efter några vänsterjabbar.
– Det här är ett ideologiskt vägval, ni vill privatisera. Okej, det får man vilja men vi vill inte det, sa Nina Berggård (V).
Partivännen Bertil Bartholdsson ville ha ett rådslag bland Luleås medborgare om frågan.
– Nu tas beslutet av sju personer i Lulebos styrelse och det tycker jag är fel, sa han.
Jonas Brännberg (RS) hävdade att Lulebo skulle kunna klara den utbyggnad av nya bostäder som behövs. Han undrade vad som är problemet med att Lulebo har en dominerande ställning på hyresmarknaden.
– Är det att man har en gemensam bostadskö som ingen kan smita förbi? Eller att man har lägre hyror än de privata? Eller att Lulebo inte drivs med vinstintresse, undrade han.
Svaren uteblev och debatten ska tas i juni.
För övrigt på fullmäktige:
Kommunen anslår 293 000 kronor till Norrbotniabanegruppen för fortsatt arbete för att få till stånd ett beslut om att bygga banan. Moderaterna ville säga nej.
– Det är dags att inse att vi misslyckats med Norrbotniabanan. Det beror inte minst på den splittring som finns, sa Anders Josefsson (M).
Han pläderade för att alla krafter som vill bygga järnvägen samlar sig till ett omtag. Men kommunalrådet Niklas Nordström (S) med flera menade att läget var bättre än någonsin genom regeringsskiftet och Norrbotniabanegruppen fick sina pengar.