Politikerna i landstingsfullmäktige ägnade hela torsdagsförmiddagen åt att diskutera kommunikationer. Debatten handlade mest om svårigheterna att få finansiering för Norrbotniabanan, behovet av järnväg till Kaunisvaara och formuleringarna i regionala beredningens rapport när det gällde kilometerskatten.
Anders Josefsson (M) förklarade varför han reserverat sig mot rapporten, som ledamot av regionala beredningen.
– På ett av de sista mötena dök det upp ett avsnitt om kilometerskatt som vi inte diskuterat. Ingen vi träffat har gett uttryck för de åsikterna, påstod Anders Josefsson som ansåg att det var frågan om partipolitisk argumentation.
– Kilometerskatten är nämnd, därför att den diskuteras ute i Europa. Rapporten tar inte ställning för kilometerskatten, replikerade Lennart Thörnlund (S) som varit ordförande för beredningen.
– Det är en partsinlaga som kommit in i ett sent skede. Kilometerskatten är skadlig för Norrbotten, ansåg Bo Hultin (M) som dock inte hade något emot att formuleringarna fanns med i rapporten.
Saknar järnväg
Bengt Niska (S) ifrågasatte varför rapporten inte tog upp behovet av järnväg till gruvan i Kaunisvaara.
– Vi har som sett att det där är på gång, svarade Lennart Thörnlund och nämnde regeringens utredningsuppdrag.
– Här måste man ligga på som en igel för att få något gjort, replikerade då Bengt Niska.
Tre prioriteras
Landstingsrådet Kent Ögren berättade vilka prioriteringar som kommunikationspolitiska rådet har framfört till regeringen för perioden fram till 2025.
Högst prioriterat är Norrbotniabanan, därnäst åtgärder på E10 och sedan mer pengar till tjälsäkring av vägar.
– Vi är medvetna om att det finns andra önskemål. När vi gör en länsprioritering är det de tre vi prioriterar i den ordningen, sade Kent Ögren.
Landstingsfullmäktige antog i stor enighet den föreslagna kulturplanen för 2014-2016. Politikerna var överens om att arbetet med kulturplanen lett till en större samsyn. Ingen ifrågasätter längre att landstinget satsar på kulturen.
Inte mer från staten
Kent Ögren luftade en viss besvikelse över att den så kallade kulturkofferten inte inneburit ett tillskott av medel från staten.
– När då statens betalningsvilja har varit svag så har faktiskt landsting och kommuner bidragit med att öka kofferten med 22-24 miljoner kronor och så har vi fått extra pengar från Statens kulturråd för särskilda projekt. Senast igår fick vi beskedet att vi får 2,3 miljoner kronor för Digital live arena, sade Kent Ögren.