Under onsdagskvällen möttes studenter och delar av näringslivet på Luleå tekniska universitet för en helkväll på temat marknad och kommunikation. Det är Luleå Näringsliv och Marknadsbranschrådet som tillsammans med LTU stod bakom initiativet, vars tanke är att bidra till bättre kontakt mellan företag och studenter.
– Syftet är att bygga en bro mellan näringslivet och studenterna. Vi har upptäckt att många som studerar här kommer söderifrån och att de blir kvar på Porsön under studietiden. Vi vill gärna berätta mer om Luleå och vad vi har att erbjuda, sa Helena Eriksson, vd för Vinter och ordförande i branschrådet.
Under kvällen fick studenterna samarbeta med företagarna och ta fram ett case, som ett smakprov på hur det kan se ut under en praktik ute i arbetslivet.
– Vi från kommunikationsbranschen har varit ganska osynliga, vi måste börja visa att vi finns och marknadsföra vår bransch, menade Helena Eriksson.
Peter Olofsson, kommunikationsansvarig LTU Business, är även han med i Marknadsbranschrådet. Nu hoppas han att fler branschråd vill haka på och göra liknande satsningar riktat mot studenter.
– Jag tycker att det här är ett viktigt initiativ. Vi vet att det är brist på kompetens, dilemmat är att studenter inte vet vad det finns för duktiga bolag i Luleå, och bolagen vet inte hur man ska nå ut. Det här är ett första steg till att hitta gemensamma ytor för nya möjligheter.
En av de tiotalet studenter på plats var Clara Sjögren, hon studerar andra året på civilekonomutbildningen och ska snart välja inriktning. Det lutar åt att det blir just marknadsföring.
– Jag vill få mer kött på benen och få information om olika typer av jobb som intresserar mig. Jag tycker det är jättekul med marknadsföring och vill ta chansen att nätverka i Luleå, sa Clara Sjögren
Hanna Björk som studerar digital tjänsteutveckling såg eventet som en jättebra möjlighet.
– Att skaffa jobb är lika mycket nätverkande som utbildning, sa hon.