De vill bevara Frej

Rädda Frej! Den drygt 140 år gamla bogserbåtens öde är ovisst. Nu höjs det röster för att bevara båten och låta den bli en symbol för sjöstaden Luleå. Kanske rent av som en rondellbåt.

EN SKÖNHET. Trots sina 143 år på nacken är Frej fortfarande en riktig skönhet.

EN SKÖNHET. Trots sina 143 år på nacken är Frej fortfarande en riktig skönhet.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2009-05-18 06:00
Bogserbåten Frej ligger i dag uppdragen på det gamla varvet vid Bergnäsbron. Det är en drygt 17 meter lång plåtbåt som är byggd 1866. Den är i fullt sjödugligt skick och är i dag Sveriges äldsta fungerande bogserbåt.- Nu har det kommit nya regler från Sjöfartsverket som gör att den inte får användas som bogserbåt längre om vi inte bygger om den, något som skulle bli dyrt. Ett annat alternativ är att korta båten och ta bort manskapsdelen och på så sätt ändra klassificeringen, men det känns inte heller bra, säger John Nyström, Dykab, som äger båten.Såga till skrot
Andra alternativ för båten är att sälja den eller såga upp den till skrot. Två alternativ som inte tilltalar John Nyström. För det handlar trots allt om en båt som under 143 år använts längs hela Norrbottenskusten.Då John och de andra som jobbar vid varvet såg förslaget om att placera en häst i rondellen vid Kulturens hus reagerade de. De såg inte kopplingen mellan sjöstaden Luleå och hästen.En fin symbol
- Frej skulle bli en mycket bättre symbol för Luleå som sjöstad. Man skulle kunna placera den i rondellen och gräva ned den till vattenlinjen, säger John Nyström.Han berättade om sina tankar för filmaren, författaren och skärgårdsälskaren Boris Ersson. De två träffades förra sommaren då John fick åka ut med Frej och dra loss Boris båt som gått på grund.Boris Ersson tycker också att det är viktigt att man gör något för att värna om och förstärka Luleå som sjöstad. Dominerande hamnstad
-  Luleå är en av Sveriges viktigaste hamnstäder i dag. På 1830-talet och 1840-talet var det den dominerande hamnstaden i Sverige. Vi måste visa att Luleå är en sjöstad. Hamnkranen är en symbol och Frej skulle kunna bli en annan, påpekar Boris.Han har själv haft tankar på att man skulle göra en minikopia av Mary Ann och placera i rondellen vid Kulturens hus. Men han gillar även idéen om att ställa dit Frej.- På något sätt måste Frej bevaras. Antingen flytande eller stående på land, säger han.Bjuda in till rådslag
Boris tycker också att det är viktigt att man är rädd om de få marina miljöer som finns kvar i centrala delarna av stan, bland annat varvet där Dykab och andra företag håller till.- Jag vet att det finns folk som klagar på att det är skräpigt där. Men det här är det sista riktigt yrkesmässiga varvet i stan och då måste man få svetsa och hålla på, tycker Boris.Boris Ersson efterlyser ett större engagemang från kommunens sida för sjöstaden Luleå. Han skulle gärna se att de styrande bjöd in befolkningen till ett stort rådslag om framtiden.- Då skulle folk få komma med förslag och idéer om hur vi ska visa upp stan. För vi har stolta traditioner som sjöstad, påpekar Boris. Per Öbom
1866 - byggs båten vid Lindbergs mekaniska verkstad och varv i Stockholm och får namnet Falken.1898 - Falken säljs till Karlsborgs sågverk och döps om till Karlsborg och något år senare till Strömkarlen.1900 - överförs till Nordiska Trävaru AB. 1908 - köps av E Lindgren och förs över till Rederi AB Strömkarlen.1918 - köps av Luleå stad och får nu namnet Frej.1923 - köps av Frans Gustav Holmström och Johan Nilsson och byggs om till bogserbåt.1939 - köps av Albert Stråle, Kalix.1962 - köps av Bert Bergström, Båtskärsnäs, som byter ut ångmaskinen mot en Scaniamotor.1975 - köps av Wirens i Piteå.1978 - köps av Rune Nilsson, Töre.1982 - köps av Bert Bergström, Båtskärsnäs. 1983 sjunker Frej utanför Pitsundet, men bärgas och renoveras.1989 - köps av Kustbogsering Nyström AB i Luleå.1994 - köps av Dykab i Luleå AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om