De strider för upprättelse
Var det rätt av Textilservice att säga upp tio anställda som hade arbetet längst? Frågan ska avgöras av Luleå tingsrätt som tog upp tvisten på onsdagen. Dagen blev känslosam då de tidigare anställda fick berätta om sin syn på vad som hände när de förlorade sina arbeten.
VILL HA RÄTT." Vi har blivit förnedrade, mobbade och kränkta. Nu är vårt mål att vinna", säger Elisabeth Enbom. Till höger det juridiska ombudet Dennis Brinkeback.Foto: Eija Dunder
Foto: Eija Dunder
Jur kand Dennis Brinkeback företräder de tio. Enligt Brinkeback gjorde Textilservice sig skyldig till brott mot turordningsreglerna och Las, när de tio sades upp. Enligt honom kan inte intjänad tid förhandlas bort.Det fanns flera saker i Textilservice agerande som Brinkeback vände sig mot. Där ingick Textilservice argument att de tio blivit erbjudna arbeten men tackat nej.Enligt Brinkeback är det fel. I det sammanhanget talade han om den arbetsrotation som de tio skulle arbeta med under ett par veckor. Flera av dem avbröt av olika anledningar det arbetet. Det tolkade Textilservice som att personerna inte ville arbeta kvar. Brinkeback sade att det var fel. För att bevisa det hade han kallat alla tio att inför rätten berätta om deras syn på de här sakerna. Först ut var Berit Almqvist som har 40 års erfarenhet av tvättbranschen. Hon inledde med att berätta att hon arbetat nästan överallt inom tvätteriet. Därför var hon inte orolig att börja med arbetsrotation.Hetsade av arbetsledarna
-Jag kom till ett ställe där jag inte arbetat tidigare. Då stod två arbetsledare och hetsade mig. De sade att jag måste jobba snabbare. Till slut blev jag alldeles röd i ansiktet, det kändes som om jag skulle dö. Då sade jag att jag inte längre ville hålla på med arbetsrotation.-Men det betydde inte att jag ville sluta, sade Almqvist.Lars-Ola Bäckström med 34 år i tvättbranschen talade om vad som hände en tid efter att han blivit uppsagd. Då blev han uppringd i sin mobil av industrifackets ombudsman Tomas Lundmark i Skellefteå.-Han erbjöd mig 80.000 i skadestånd och jobbet tillbaka. Jag förstod ingenting, det är väl arbetsgivaren som ska komma med ett sådant bud? Jag tog det inte på allvar och därför sade jag nej till det.Ytterligare fyra personer fick det här erbjudandet men också de tackade nej.Under onsdagen fick också Textilservice ombud Lars Sydolf ordet. Då gick han igenom de
tios sjukdomsregister för att bevisa att ingen av dem skulle klara av arbetsrotation.- Vi anser att de som avslutade arbetsrotationen därmed tackade nej till fortsatt anställning. Men om rätten inte hittar stöd för det hävdar vi att de inte fick behålla jobben på grund av medicinska skäl, sade Sydolf.Han bemötte också Brinkeback genom att säga att lokala fack har rätt att göra undantag från turordningsreglerna."Förnedrade och kränkta"
I en paus under förhandlingarna uttalar sig Elisabeth Enbom om sin syn på förhandlingen i Luleå tingsrätt:- Vi har blivit förnedrade, mobbade och kränkta. Nu är vårt mål att vinna och visa att Textilservice gjorde fel som sade upp oss tio som hade längst tjänstgöring. Och de ska få betala för det.De tio kräver 80.000 kronor vardera i allmänt skadestånd. Till det kommer ekonomiskt skadestånd på 150.000 till 590.000 kronor.På förhandlingens andra dag på torsdagen kommer Textilservice att låta sina vittnen framträda inför tingsrätten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!