De ska stoppa rasismen i skolan

Att skolan ska motverka rasism är ingen nyhet, men enligt Skolverket behöver många lära sig mer om hur det arbetet ska se ut. På fredagen samlades lärare, skolledare och huvudmän i Luleå för att diskutera frågan.

Dilemma. Statsvetaren Jan Jämte lät konferensdeltagare 
diskutera etiska dilemman ur skolans värld.

Dilemma. Statsvetaren Jan Jämte lät konferensdeltagare diskutera etiska dilemman ur skolans värld.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2015-10-03 06:00

Konferensen ”Så möter vi främlingsfientlighet och rasism i skolan” lockade ett hundratal deltagare från skolans värld till Stadshotellet i Luleå på fredagen. Arrangörer var Skolverket i samarbete med Forum för levande historia.

– Undersökningar visat att det finns ett stort behov av kompetensutveckling i de här frågorna, säger Hugo Wester, undervisningsråd på Skolverket.

På plats fanns, förutom arrangörerna, bland andra Statens medieråd, Kommissionen mot antiziganism och en rad ideella organisationer som arbetar mot främlingsfientlighet.

För Ewa Olausson, rektor på Björknäsgymnasiet i Boden, bjöd dagen på flera viktiga tankeställare.

– Egentligen skulle jag önska att hela personalen var här, men någon måste ju hålla i lektionerna också. Det här är frågor vi verkligen måste jobba med, säger hon.

När Kuriren träffar henne har hon precis lämnat ett seminarium där man diskuterat olika etiska dilemman kring främlingsfientlighet och rasism som kan uppstå i skolan.

– Jag har tagit bilder av alla dilemman för att kunna diskutera dem vidare med personal och kollegor vid ett senare tillfälle, säger Ewa Olausson.

Också för Anne-May Viklund från Elevhälsan i Umeå väckte konferensen många tankar om hur skolans värdegrundsarbete kan förbättras. Till exempel menar hon att synen på mångkultur i skolor kan behöva förändras.

– Det handlar om att syna sig själv i sömmarna och se vad man kan förändra, säger Anne-May Viklund. Vi måste till exempel bli bättre på att se det mångkulturella mötet som en tillgång, och inte som en serie problem som måste lösas.

En annan fråga som belystes under dagen var gränsen mellan yttrandefrihet och kränkande behandling går. Dessutom diskuterades hur man uppnår en balans mellan läroplanens kunskapsmål och den värdegrund som skolan enligt skollagen ska förmedla.

– I dagens skola har kunskapsmålen ibland fått stå i vägen för värdegrundsarbetet, säger Monica Åslund, lärare på Luleå gymnasieskolas estetiska program.

Enligt Hugo Wester var arrangörerna nöjda med uppslutningen – konferensen var fullbokad – även om arbetet för tolerans och öppenhet i skolan involverar fler än bara de som deltog i fredagens aktiviteter.

– Vi vet av erfarenhet att det framför allt är eldsjälarna som kommer, men vi hoppas att de blir stärkta av att träffa varandra så att de kan fortsätta det här viktiga arbetet, säger Hugo Wester.

Så toleranta är Sveriges elever

Forum för levande historia mäter regelbundet svenska elevers tolerans.

Den senaste studien, från 2013, visade att elever generellt blivit mer toleranta.

Intoleransen är större på skolor där andelen utbildade pedagoger är låg.

I fråga om invandring är 70 procent av pojkarna och 80 procent av flickorna mycket eller i huvudsak toleranta.

Oron för ökad främlingsfientlighet ökade mellan 2009 och 2013, medan oron för ökad invandring minskade.

Källa: Forum för levande historia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om