De ser ljust på banans framtid
År 2020 kan vi åka tåg mellan Umeå och Luleå på Norrbotniabanan. I alla fall enligt Folkpartiets förhoppningar. - Det är imponerande att regionen gått samman och ställt sig bakom projekteringen, säger Jens Sundström (FP).
Foto:
I November lämnar Banverket och Vägverket in en prioriteringslista till regeringen som i sin tur fattar beslut gällande långtidssatsningar för infrastrukturen i mars eller april. - Vi försöker påverka men det är upp till dem att bestämma, säger Jens Sundström.Den senaste korttidssatsningen har för Norrbottens del mest handlat om väg men Sundström och hans partikamrater hoppas att järnvägen kan få större plats i långtidsplanen som sträcker sig tio år fram i tiden.- Det skulle vara en jättestor seger att få Norrbotniabanan i trafik till 2020, säger han. - Det är ju frustrerande när det gäller infrastruktur att det tar så lång tid, säger Nina Larsson (FP), trafikpolitisk talesperson och riksdagsledamot. Därför vill Folkpartiet korta ner planeringstiden och dessutom låta regionerna göra egna prioriteringar för infrastruktursatsningar. Nina Larsson hoppas också på mer pengar från regeringen.- Vi behöver verkligen höja våra anslag till infrastrukturen för att öka vår konkurrenskraft på den internationella marknaden, säger hon. Skulle Norrbotniabanan inte finnas med i regeringens plan till våren kommer Folkpartiet att fortsätta jobba för att få med den i framtida revideringar.- Det blir spännande att se regeringens beslut, säger Sundström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!