Sambo finns på Storheden i Luleå. För 16 år sedan startade Ann-Helen Johansen butiken, från början som en franchise b.young-butik, men så småningom var den helt fristående. Förra våren fick hon kontakt med ett danskt företag som har dataprogrammet Elisa, en robot som interagerar med Facebook och Swish.
– Under coronapandemin körde vi runt med lånekollektioner till företag. När vi såg Elisa på sociala medier så tyckte vi att verktyget passar oss perfekt, säger Ann-Helen Johansen och fortsätter:
– Vi var först i Sverige med det. I dag är det ett 50-tal butiker som arbetar med Elisa. Dataprogrammet riktar sig till butiker som är fristående, i vår storlek.
Under livesändningarna, som är kopplade till programmet, finns skyltar med nummer under artiklarna. Med hjälp av dem kan kunderna handla och tanken är att det ska vara så lätt och smidigt som möjligt.
– Under livesändningens gång kan kunderna sitta hemma i soffan med kaffekoppen. Det bästa är att man som kund kan interagera och ställa frågor under visningen. Det är ett roligt sätt att få presentera våra nyheter på, där vi samtidigt får möjligheten att visa hur vi tycker att man matchar ihop plaggen, säger Ann-Helen Johansen.
Artiklarna finns i ett kassaprogram och roboten håller reda på varulagret under sändningen och skickar ordrar eller Swishlänkar till kunderna när de har gjort beställningar. Kunderna går sedan in och hanterar sina varukorgar och betalar med Swish.
– Efter live-försäljningen skriver vi ut alla ordrar och packar varorna. Kunderna väljer själv om varorna ska skickas eller om de hämtar i butiken. Vi får jättefin respons av våra kunder och det känns som ett personligt och trevligt sätt att jobba med webbhandel, säger Ann-Helen Johansen.
Tidigare sände Sambo live från butiken på Storheden, men antalet ordrar ökade och nu har ett showroom byggts i en lokal i Gammelstad för att de bättre ska kunna visa upp utbud och kombinationer av kläder. Liveshopping i ett showroom innebär helt andra förutsättningar än exempelvis en traditionell webbshop, tycker Ann-Helen Johansen.
– Vi får en fin genomgång när vi gör inköp på mässor, med kollektioner och färger. Vi vill förmedla det vidare. Nu känner jag att jag får möjligheten att presentera vår tanke med inköpet. Det blir en bättre helhetslösning. Vårt fina showroom är ytterligare steg i vår utveckling för att kunna växa som företag. Det känns väldigt roligt.
Nu kommer företaget växla upp, berättar hon. Tidigare hade de en livesändning per vecka, men nu blir det fler.
– Det är ett bra sätt att utöka verksamheten utan att öppna ytterligare en butik. Tanken är också att kunna bjuda in mindre grupper på livsshoppingen. Under hela coronapandemin har vi arbetat med att hitta nya sätt att möta kundernas behov. Vi har tänkt utveckla den biten också.
Hon menar att liveshopping är framtiden.
– Liveshopping runt om i världen är stort nu. Vi behöver också anpassa oss för framtiden och tänka ut nya sätt, säger Ann-Helen Johansen och tillägger att den lokala förankringen är viktig.
– Det är viktigt att se till det lokala också. Jag tror att man måste koka ner sin affärsidé och hitta sitt sätt att arbeta på, med en lokal förankring.