De säljer som aldrig förr

Det är goda tider för bilförsäljarna – efter ett rekordbra 2014 steg ändå försäljningen första kvartalet i år. Något som även märks i Norrbotten.

Rekord. 2014 var ett rekordår för många bilhandlare och 2015 har börjat minst lika bra.

Rekord. 2014 var ett rekordår för många bilhandlare och 2015 har börjat minst lika bra.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2015-04-24 18:00

Nordiska bil står med ny om- och tillbyggd anläggning i Luleå och i dagarna inviger Müllers bil sin utbyggda anläggning i Piteå.

Både företagen expanderar och nyanställer och det går generellt bra för bilbranschen just nu.

– 2014 var ett bra år och prognoserna talade om en nedgång i år. Men det har man fått justera uppåt, 2015 ser att bli ett väldigt bra år också, säger Stefan Magnusson, marknadschef på Nordiska bil.

Han är lite överraskad över de goda tiderna hittills i år.

– Ja, Norrbotten blir vara lite seg i början av året på grund av vårt klimat. Men i år har vi följt med i svängen uppåt, vi har plus 30 procent – det överträffar alla våra förväntningar, säger Magnusson.

Enligt statistiken ökar försäljningen trots allt minst i Norrbotten, den står och stampar på samma nivå första kvartalet. I landet i stort steg den med tolv procent. Där ökar också försäljningen av miljöbilar rejält; det gör den även i Norrbotten men i mindre utsträckning. Här är det dieseln som regerar.

– Ja, det är nästan bara diesel som säljs. Och så fyrhjulsdrift, säger Gunilla Ahlqvist, säljledare på Nordiska bil.

Tongångarna är desamma hos konkurrenten Müllers bil. Där är Stefan Bergdahl vd.

– Varje år säger vi "wow - nu har vi slagit i taket". Men det är inte så, vi fortsätter att öka. I fjol satte vi alltså rekord och i år ligger vi på samma nivå. Men man kan inte vara missnöjd när vi ligger på rekordnivå, säger han.

Robert Waltari, vd på Bilkompaniet, ser också ljust på läget.

– Vi har en väsentligt bättre start på detta år än vi hade i fjol. Vår prognos bygger på en ökad försäljning och den följer vi helt och fullt, säger han.

De främsta orsakerna är enligt branschen själv:

Den låga räntan, det är billigt att låna.

Priserna, överproduktion av bilar pressar priserna och bolagen tävlar i kampanjer och meddelanden.

– Slår man ihop det med den positivitet som råder så får man detta resultat, säger Stefan Magnusson.

Branschen ser inte heller att den positiva trenden ska brytas. Någon påpekar dock att LKAB:s problem är en signal som påverkar de norra länsdelarna men i stort pekar det uppåt.

– Det finns inga förutsättningar för att det ska bli sämre, menar Stefan Bergdahl.

Müllers kommer även att samla sin verksamhet för transportbilar i en ny anläggning som ska stå klar under 2016. Företaget behöver en större verkstad och avser att nyanställa.

Nordiska bil blev nyligen klar med sin nya bilhall.

– Precis till denna uppgång, bra flyt för oss, säger Stefan Magnusson.

Statistik i Norrbotten 2015 (2014)

Nyregistrerade bilar:

Mars – 526 (477)

1:a kvartalet – 1 310 (1 315)

Nyregistrerade miljöbilar:

Mars – 63 (24)

1:a kvartalet – 142 (100)

Källa: Bil Sweden

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!