De kräver att Messing kommer hit

Kom hit!
I ett brev kräver politiken och företagen i Luleå att Ulrica Messing kommer till Norrbotten och återställer transportstödet till gamla villkor.
? Jag tror ingen var förberedd på detta, kommenterade Karl Petersen sänkningen.

LULEÅ2005-08-12 06:30
Och det ansvariga statsrådet för regionalpolitik, kommunalrådets partikamrat Ulrica Messing, säger att hon är öppen för att ändra sig.<br>&nbsp;? Vi följer utvecklingen noga och är beredda att ompröva den här besparingen, om konjunkturen vänder och det finns mer pengar att fördela.<br>Samtidigt som hon möter kritik, och riskerar förlorade röster för socialdemokraterna i norra Sverige, konstaterar hon att en borgerlig regering skulle vara sämre för norrländska företag.<br>Moderaterna, folkpartiet och kristdemokraterna vill dra ner på anslagen för regional utveckling med hundratals miljoner kronor, medan centerpartiet vill höja, anför hon.<br>&nbsp;? Det är oerhört stora belopp som moderater, folkpartister och kristdemokrater vill skära på regional utveckling. Detta skulle slå undan fötterna för flera regioner i vårt land, inte minst i norra Sverige. Samtidigt visar just frågor kring regional utveckling att centerpartiet står mycket ensamt inom alliansen. Det skulle vara mycket intressant att höra hur de tänker sig förena dessa viljor, säger Ulrica Messing.<br>Samtidigt som Messing söker förståelse för åtgärden att sänka transportstödet får hon alltså på skallen i Luleå, där näringslivsbolaget konstaterar att det bara i ett antal stora företag inom Fyrkanten arbetar 2.500 personer som är beroende av transportstödet.<br>Ferruform, Hardtech med flera företag står inför investeringar och med skakiga besked om villkoren för att driva företag kanske investeringarna uteblir, påpekas det.<br>Sänkningen är alltså inte enda bekymret, utan också att politiker tar hastiga beslut som överrumplar näringslivet.<br>&nbsp;? Skapas inte förtroende för transportstödet läggs investeringarna i områden där man inte är beroende av bidrag. Det går ut över oss. Regeringsbeslut måste vara hållbara och långsiktiga, sade Karl Petersen igår. Nu är skadan redan skedd, förtroendet är skadat.<br>I går hade han och Luleå Näringsliv samt, som företrädare för enskilda företag, Plannja-chefen Thomas Björk kallat till pressträff för att berätta att de nu skriver till statsrådet för att be henne komma till Luleå. Syftet är att kunna återställa transportstödet till vad det var. Utredning visar att det inte finns något bättre sätt än transportstöd för att neutralisera nackdelen med långa avstånd från marknaden, påtalade näringslivschefen Thomas Nilsson.<br>Sänkningen slår hårdare mot kusten än mot inlandet. En synvilla, enligt Thomas Nilsson, eftersom inlandet är så beroende av kusten.<br>&nbsp;? De stora företagen där lägger ut jobb i inlandet.<br>Dessutom påpekar han att det inte bara handlar om att jobb i Norrland flyttas till andra delar av Sverige, utan utomlands.<br>Det måste finnas andra sätt att hitta finansiering till stormskador och åtgärder kring katastrofen i Sydostasien än att skada företags förutsättningar i norra Norrland, resonerar krafterna från Luleå.<br><br>Bakgrund/Brevet<br>Så här avslutar krafterna i Luleå sitt anropa till statsrådet Ulrica Messing:<br>?Vi vill inbjuda till en informell överläggning mellan representanter för näringsdepartementet, ledningen för NUTEK, de ovan nämnda kommunerna, länsstyrelsen i Norrbotten samt företrädare för några av de större drabbade företagen och koncernerna i Luleåregionen. Syftet är att tillsammans klargöra vilka konsekvenser beslutet får för de producerande företagen här och vilka åtgärder som måste vidtas för att förhindra att investeringar och ett stort antal arbetstillfällen flyttas från regionen.?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om