För drygt tio år sedan startade det sociala arbetskooperativ som ledsagar mellan avdelning och taxiväntrummet, varifrån sjukresorna avgår. Det kan också handla om att hjälpa patienter till tåget.
I dag har kooperativet sju anställda – en jobbar heltid, två halvtid och fyra 75 procent. Alla jobbar de "100 procent" utifrån den förmåga de har.
– Jag kan inte börja för tidigt. Det funkar inte, förklarar Maria Björk, anställd sedan 2012.
Entrévärdarnas arbete gör att vårdpersonalen slipper transporten till väntrummet. Och att taxichaufförerna för det mesta slipper hämtningar från avdelningar.
– Man vet aldrig hur dagen blir, säger Sointu Nykänen, anställd sedan 2013.
Det är via Länstrafiken som beställningarna kommer in.
– Sommartid kan det bli lite stiltje – men annars rullar det på, säger Veronica Kenttä som varit med sedan 2009.
Post it-lappar visar vilka uppdrag som väntar under dagen – vilken tid, vilken avdelning och vilka behov/begränsningar patienter har.
– Klockan ett, två och tre är de stora hämttiderna, säger Lena Larsson om de hektiska eftermiddagarna.
Genom åren har verksamheten prisats.
– Vi får också jättepositiv respons från patienter och deras anhöriga, säger Sointu Nykänen.
Det händer att värdarna får dricks efter utfört arbete. Men att stoppa pengarna i egen ficka är inte aktuellt. I stället går alla extrainkomster, även de från pantflaskor och från fikakassan, till gemensamma aktiviteter.
Medlemmarna ser gärna att fler följer i deras fotspår, att fler sjukhus börjar med ledsagning.
Maria Björk berättar att man numera aldrig lämnar dementa patienter ensamma.
– De är ofta oroliga. Vi sitter bredvid dem tills taxichauffören tar över.
Då tiden medger kan patienter få hjälp med att besöka apoteket och kiosken. Att lösa problem, vid exempelvis förseningar, är också något entrévärdarna lägger ned tid på.
Alla som nyanställs erbjuds att gå med i kooperativet, där alla beslut tas gemensamt och alla har en röst.
Utbildningar är också något som kooperativet satsa på.
– Jag har gått tre styrelseutbildningar. Det fungerar lite annorlunda i ett socialt företag, säger Lena Larsson.
Det finns även en nykomling i sällskapet. Therese Johansson arbetstränar som entrévärd.
– Det är klockrent, jag trivs jättebra. Ibland blir det djupa samtal, ibland ytliga. säger hon och skrattar.