De bygger framtidens fordon i Luleå

Han är uppstickaren inom Luleås näringsliv. Förra året omsatte Nordkust Maskin AB med en (!) anställd tolv miljoner kronor. "I år har jag fått så många uppdrag att numera är vi fyra på jobbet", berättar grundaren och vd Johan Gustafsson.

I en ombyggd valstuga styr Johan Gustafsson och Anton Kero ett framtidsprojekt. Snart ska den ombyggda grävmaskinen testas i skarpt läge i en vattenfylld tunnel i pumpkraftverket Juktan.

I en ombyggd valstuga styr Johan Gustafsson och Anton Kero ett framtidsprojekt. Snart ska den ombyggda grävmaskinen testas i skarpt läge i en vattenfylld tunnel i pumpkraftverket Juktan.

Foto: Pär Bäckström / Frilans

Luleå2024-09-22 11:00

Nyheten i korthet

  • Nordkust Maskin AB, ett företag baserat i Luleå och grundat av Johan Gustafsson, specialiserar sig på att bygga tekniska system som kan samarbeta. Företaget växer snabbt, med fyra anställda och en omsättning på tolv miljoner kronor förra året.
  • Just nu arbetar företaget på ett uppdrag från Vattenfall att bygga en maskin som kan navigera genom en vattenfylld tunnel i Juktans kraftverk för att undersöka tunnelns hållbarhet.
  • Nordkust Maskin AB är återförsäljare och servicepartner för Sany Group, en av världens största tillverkare av tung industriutrustning. Företaget är också involverat i den tekniska övergången inom den tunga industrin i Sverige, från dieseldrivna till batteridrivna maskiner.

Som barn älskade han sin experimentlåda "Den lilla elektrikern". Han "lagade" ett flertal radiostyrda bilar, där några fungerade även efter nedmonteringen. 

Det var kanske inte underligt att yrkesvalet föll på att bli industritekniker. För 15 år sedan startade han företaget Cranex, som hade 28 anställda när det såldes 2020.

Hans nya företag, Nordkust Maskin AB, föddes 2022.

– Jag gillar att "mickla på" och få saker att fungera. Vår specialitet är att bygga ihop tekniska system och se till att de kan arbeta tillsammans, berättar 47-årige Johan Gustafsson.

undefined
"Vi uppfinner inte ny teknik utan har utrustat grävmaskinen med datorprogram som gör möjligt för att styra ett obemannat fordon. Den ska in i en oskrotad tunnel som inte bedöms vara säker", berättar Johan Gustafsson (till höger) och Anton Kero.
undefined
Nu är det snart upp till bevis för Johan Gustafssons nya företag, Nordkust Maskin AB. Inom någon vecka ska den ombyggda grävmaskinen testas i skarpt läge. Den kommer att placeras i en ubåt för att undersöka en vattenfylld tunnel i ett framtida industriprojekt i Västerbotten.
undefined
I en ombyggd valstuga styr Johan Gustafsson och Anton Kero ett framtidsprojekt. Snart ska den ombyggda grävmaskinen testas i skarpt läge i en vattenfylld tunnel i pumpkraftverket Juktan.
undefined
Här är uppstickaren inom Luleås näringsliv. På två år har Nordkust Maskin med Anton Kero i förgrunden och Johan Gustafsson lyckats profilera sig i en glödhet bransch, nämligen elektrifieringen av maskiner till den tunga industrin (främst stål- och gruvindustrin) i Sverige.
undefined
Kameror ersätter förarens ögon. "Det är med hjälp av dessa som vi kommer att kunna styra vår grävare", förklarar Johan Gustafsson.
undefined
Här är Nordkust Maskin senaste nykomling. Det är en dieseldriven grävmaskin, som kan fjärrstyras i oskrotade tunnlar som bedöms vara för farliga för en mänsklig grävmaskinist.

Mitt på verkstadsgolvet står en vit grävmaskin. Styrhytten är borta och ersatt av en metallåda fylld av sladdar. Om en vecka ska grävaren placeras i en miniubåt inuti Juktans kraftverk.

– Vattenfall har försökt med både drönare och robot att undersöka en vattenfylld tunnel utan att nå hela vägen. Vårt uppdrag är att bygga en maskin som kan ta sig igenom en 1,5 kilometer lång tunnel utrustad med scanningsutrustning för att undersöka hållbarheten, berättar Johan Gustafsson.

Juktans kraftstation blev Sveriges första pumpkraftverk 1978. Det ligger mellan sjöarna Storjuktan och Storuman i den övre delen av Umeälven. Med hjälp av underjordiska tunnlar sammankopplas sjöar på olika höjder över havet för att skapa ett ovanligt kraftverk.

Efter avregleringen av elmarknaden ansågs den inte längre vara lönsam och byggdes 1996 om till ett vanligt kraftverk.

Nu har Vattenfall plockat upp den gamla idén ur malpåsen. En förstudie visar att pumpkraftverket kan bli en lönsam tillgång under elektrifieringen av svensk industri. Det behövs bara ett bättre beslutsunderlag innan investeringsbeslutet kan fattas. 

Det är här som den vita grävmaskinen i en industrilokal på Bergnäsets industriområde kommer in i bilden. I rummet intill finns en gammal valstuga som byggts om till kontrollrum. Med hjälp av joysticks kan Johan Gustafsson och montören Anton Kero fjärrstyra grävaren.

– Vi uppfinner inte ny teknik utan har utrustat grävmaskinen med datorprogram som gör möjligt för att styra ett obemannat fordon. Den ska in i en oskrotad tunnel som inte bedöms vara säker, förklarar Johan Gustafsson.

Kommer det fungera?

– Vi har testat all utrustning i vårt garage. Det ska fungera. Vi har kvar att montera på kameror, men sådana har vi använt förut.

undefined
"Mycket av den teknik som vi använder tillverkas i Kina. Vår specialitet är att bygga ihop tekniska system och se till att de kan arbeta tillsammans", förklarar Johan Gustafsson.
undefined
"Tajmingen för Nordkust Maskin är rätt. I dag finns ett uppdämt intresse för att hitta radiostyrda eller helt automatiserade enheter. Den tunga industrin skriker efter maskiner som är svåra att hitta på dagens marknad", berättar Johan Gustafsson.
undefined
"Den här fiberkabeln var inte helt enkel att få tag i. Amerikanarna använder den i Ukraina", säger Johan Gustafsson.
undefined
"Tajmingen för Nordkust Maskin är rätt. I dag finns ett uppdämt intresse för att hitta radiostyrda eller helt automatiserade enheter. Den tunga industrin skriker efter maskiner som är svåra att hitta på dagens marknad", berättar Johan Gustafsson.

Nordkust Maskin AB är återförsäljare och servicepartner för en av världens största tillverkare av tung industriutrustning, Sany Group, och befinner sig i framkant på en glödhet marknad. 

Nyligen tecknade företaget avtal om de första batteridrivna truckarna till LKAB. Hösten 2025 förväntas de tas i bruk i gruvan i Svappavaara.

– Vi är med att skapa maskiner som inte finns i dag. Det känns häftigt att arbetet görs i Luleå. Den tunga industrin i Sverige står inför ett teknikskifte, där vi går från dieseldrivet till batteridrivet. Vi går från av människan styrda maskiner till automation. Motivet är att skapa säkrare arbetsmiljöer, men det finns förstås också ett ekonomiskt incitament bakom förändringen, säger Johan Gustafsson. 

Var tror du att ditt företag befinner sig om tio år?

– Om det fortsätter så här, skulle jag tro att företagets omsättning har vuxit till en halv miljard och att vi har 100 anställda. Vi borde också ha en rätt gedigen maskinpark med batteridrivna fordon vid det laget...

Vad är ett pumpkraftverk?

Ett pumpkraftverk skapar energi från uppumpat vatten och har förmåga att producera el när den bäst behövs. Det handlar om ett sammankopplat system mellan två eller flera vattenreservoarer som befinner sig på olika höjder över havet.

Vatten från den högre vattenreservoaren släpps via en vattenledning eller tunnel genom en turbin som producerar elkraft. Den största vinsten ligger i att elen kan produceras när priset står som högst.

I Sverige har det tidigare funnits fem pumpkraftverk. Tre är i drift i dag; Kymmen, Letten och Eggsjön. 

Vattenfall har planer på att ta pumpkraftverket i Juktan i drift till 2032. En tillståndsansökan lämnades in till mark- och miljödomstolen i mars 2024. Den nya anläggningen beräknas ha en maximal effekt av 315 MW (megawatt).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!