De berättar romernas story

Världens första storyline om romer presenteras i Skottland nästa vecka. Bakom arbetet står elever från klass sex på Hemängsskolan i Luleå.

Levande. "Eleverna har " bildat familjer" i projektet där alla blivit en egen figur och man har bakat bröd och spelat musik med mera på tradionellt romskt vis. "Det gör att allt känns som på riktigt, säger Frida Marklund och hennes kamrater i klassen Blå spåret.

Levande. "Eleverna har " bildat familjer" i projektet där alla blivit en egen figur och man har bakat bröd och spelat musik med mera på tradionellt romskt vis. "Det gör att allt känns som på riktigt, säger Frida Marklund och hennes kamrater i klassen Blå spåret.

Foto: Linda Wikström

Luleå2015-03-16 13:56

Videon är inte längre tillgänglig

– Det här är den första storyline som gjorts om romer berättar Karin Westerberg som är en av tre pedagoger som nästa vecka reser till Glasgow. Här ska man delta i den internationella Storylinekonferensen med temat One World Sharing many stories, och där presentera arbetet.

– Storyline är en arbetsmetod som kom 1970. Det är ett sätt att arbeta ämnesövergripande som fungerar väldigt bra och som vi ofta använder i olika sammanhang, säger Karin Westerberg.

Barnen i hennes klass håller med:

– Ja man lär sig mycket och det har vi gjort i det här om romerna också. Vi har fått mycket nya kunskaper som vi inte hade innan. Vi har samlat in fakta genom att läsa och att googla och så har vi haft besök av två romer berättar barnen.

I sitt projekt har de "bildat familjer" och de har bakat romskt bröd och spelat romsk musik med mera.

– Det blir liksom mera på riktigt då, säger Frida Marklund. Ungdomarna har till och med gjort en egen rap-musik om romernas situation där de sjunger om den utsatthet denna minoritet ofta får uppleva. Hur illa de behandlas.

– En av romerna som besökte oss, Regina, berättade hur hon blev beskylld för att ha stulit i en butik. Det måste vara hemskt, säger eleverna som upprörs över det och alla fördomar som finns kring romerna.

Eleverna konstaterar att det finns skillnader mellan hur romer och svenskar lever men också att man delar många traditioner.

– Ja till exempel jul.

Ungdomarna är nöjda med sitt projekt och har en förhoppning:

– Ja att flera ska få kunskaper om romer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!