Solceller kan vara ett alternativ i framtiden för att öka räckvidden på elbussar och genom att bestycka bussen med solceller erhålls ett system som reducerar CO2-emissioner, vilket kallas för solcellshybrid. Det skriver LLT i ett pressmeddelande där de berättar att införandet av solceller bygger på ett samarbete mellan bussleverantören Scania och teknikleverantören Sono Motors. Luleå Energi har bidragit med data och simuleringar kring solenergi i nordligt klimat.
– LLT:s mål är att skapa en kollektivtrafik som påverkar miljön så lite som möjligt. Det här projektet är en del i vår satsning att utvärdera ny teknik och minska CO2-utsläppen. År 2030 ska LLT:s trafik vara helt fossilfri. Detta är en del av vårt arbete för att nå målet, säger Jonas Vinblad von Walter, vd för LLT.
– Det vi vill lära oss av våra solcellshybrider är vilka möjligheter och nackdelar tekniken medför. Solceller är en av framtida storskaliga energikällor och det är bra för oss på LLT, för klimatet och Luleå som stad att få mer kunskap och insikt i hur solceller kan implementeras i en framtida mobilitetslösning.
Scania har ett fokus i att driva på utvecklingen mot hållbara transportlösningar.
– Vi ser solceller som en intressant teknologi som kan bidra till en sänkt energiförbrukning och därmed lägre CO2-emissioner. För Scania är det givetvis positivt att kunna göra ett sådant prov tillsammans med en kund som vi vet har liknande fokus och som vi har ett långt och väl etablerat samarbete med, säger Rutger Hörndahl, senior technical advisor för Scania buses and coaches.