Norrbottens Affärer
På plats i den nya fabriken på Haraholmen berättar vd Samuel Holmström historien om hur det företag Jens Lundqvists farfar John startade 1936 i Svensbyn, har växt till ett av landets mest smarta företag vad gäller att använda digitala lösningar, från det att kunden beställer, till att byggnaden tillverkas.
2004 brann företaget i Svensbyn ned till grunden, men affärsidén om att börja tillverka små byggnader försvann inte.
– Tvärtom, det blev en nytändning, säger Samuel Holmström.
2005 flyttade företaget till Öhns industriområde i Öjebyn där det legat fram till nu. I början av december flyttades produktionen till den nya fabriken som kostat cirka 55 miljoner kronor att bygga. Den ägs av Trähallen AB med Piteå näringsfastigheter och Lundqvists trävaru som delägare.
I nya ljusa och rymliga lokaler fortsätter Lundqvists resan med att i samarbete med Luleå tekniska universitet vässa det digitala systemet.
– Vi kommer att investera ytterligare 10–15 miljoner kronor i att utveckla den digitala plattformen, säger Samuel Holmström.
Grunden till Lundqvists digitala system är att Samuel Holmström och Jens Lundqvist alltid har spelat dataspel.
– De har varit den viktigaste inspirationskällan, säger Holmström, när vi tar bilder framför Zelda som pryder en hel vägg i fabrikskontoret.
Han berättar att han tog kontakt med LTU:s program för spelutveckling i Skellefteå. Där tog studenter fram en första prototyp och det resulterade i att det 2013 anställdes en spelutvecklare.
– Vi lade fast två grundprinciper. Allt vi gör ska resultera i att det antingen blir lättare för kunden att beställa en byggnad eller att det ska bli lättare för oss att hantera beställningen, säger Samuel Holmström.
Det digitala systemet fungerar så att kunden kan gå in på Lundqvists hemsida och använda ett verktyg för att rita sin byggnad. Det digitala systemet kan skriva ut bygglovsritningar och ge pris direkt i webbläsaren.
– Vi har byggt in spelregler i systemet som gör att kunden aldrig kan göra fel. När kunden beställt finns all information hos oss. Det gör att systemet kan räkna ut de inköp som behövs, ta fram ritningar till fabriken, hur byggnaden ska packas på bilen. Vi får full koll på leveransen, förklarar Holmström.
– 98 procent av alla kunder går den här vägen. Tänk att man kan sälja en byggnad för en miljon kronor utan att man träffat köparen.
Holmström säger att Lundqvists är ensamma i branschen om att ha ett digitalt system som klarar hela kedjan.
– Det finns ett mindre antal företag i Sverige som har börjat arbeta på ett liknande sätt gentemot kunden. Men vi ligger några år före alla andra vad gäller det interna systemet.
Lundqvists har prisats flera gånger för sin digitala lösning. Exempelvis fick ägarna 2018 ta emot Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens Smart Industri-pris.
– Hade vi inte gjort denna digitala omställning hade vi inte varit där vi är i dag – i en ny fabrik, säger Holmström.
Han uppger att omställningen fortsätter och nu vill företaget anställa ytterligare programmerare och han vill bredda den digitala världen.
– Vi vill få våra hantverkare att använda systemet och vi vill få informationen mellan alla branschens intressenter att flöda fritt. Vi vill bygga ett större ekosystem, till exempel genom att lägga in Lantmäteriets tomtkartor och göra det möjligt att söka bygglov direkt ifrån vårt system. Därför vi vill anställa fler, säger Lundqvists vd.