Därför har Mariebergsvägen smalnats av

Det finns gott om plats på den nya gång- och cykelvägen som går på Mariebergsvägen.För fordonen har det blivit trängre.

Bred. Gångvägen är ungefär lika bred som ett körfält. På gångbanan till höger har en bil kört och dess spår visar hur pass bred gångvägen är. det är gott om plats för cyklister och gående.

Bred. Gångvägen är ungefär lika bred som ett körfält. På gångbanan till höger har en bil kört och dess spår visar hur pass bred gångvägen är. det är gott om plats för cyklister och gående.

Foto: Anders Appelgren

Luleå.2017-10-25 05:00

Norrbottens Media har fått in tips om att Mariebergsvägen, vägen som går parallellt med väg 97, blivit smalare sedan en ny gång- och cykelväg anlagts vid sidan om vägen.

En läsare hörde av sig:

"Fick nyss väja kraftigt för att inte bli påkörd av en buss som körde på båda körfälten, inte för att det var en dålig chaufför utan för att körfältet var så smalt så han inte hade något val."

Den nya gång- och cykelvägen sträcker sig från Circle K hela vägen in till Stadsö centrum och går på bostadsområdessidan av Mariebergsvägen.

Gångvägen går exempelvis precis utanför Wika möbler.

Norrbottens Media åkte till platsen för att se huruvida det är för smalt för fordon sedan omgörningen. På gångvägen kommer Anette Öberg Bennerstål, som bor i Södra Sunderbyn, gåendes.

– Det är faktiskt första gången jag går här och det är helt underbart nu, säger hon angående den nya gångvägen.

Hon gillar även att gångvägen nu är upplyst på ett bra sätt kvällstid, men hon lyfter själv spontant frågan om körfältens bredd. Hon kör själv bil på sträckan och har märkt att det blivit mindre utrymme för fordonen.

– Det är jättebrett för cyklisterna och gångarna. För trafiken blir det lite smalare, säger Anette Öberg Bennerstål som också undrar hur det kommer bli vintertid.

En del av sträckan består av två körfält och vid sidan av är det ett sluttande dike. På två ställen av sträckan finns en kraftig stenkant mot gångvägen som gör att fordon inte kan köra för nära helt enkelt. Då finns risken att man stöter i kanten.

Även om Anette Öberg Bennerstål är mycket nöjd över den nya gångvägen så funderar hon på varför den måste vara så bred. En halvmeter av gångvägen hade nog kunnat sparas till körfälten, anser hon.

– Gångvägen är ju väldigt bred, det är lite konstigt. Den är ju lika bred som ett av körfälten, säger hon.

Jens Engberg, Luleå kommun, är projektledare och han bekräftar att vägen smalnats av med cirka en halvmeter. Hastigheten har sänkts från 70 till 50 hela vägen in från rondellen vid Circle K till Stadsö centrum och då är 6.5 meter en standardbredd.

– Kvarvarande vägbredd ska inte innebära några problem, säger Jens Engberg som tror sig veta varför vägen känns extra smal.

Eftersom ena körfältet smalnats av till förmån för gångvägen så ligger den målade mittlinjen inte mitt i vägen just nu.

– Jag tror att det kan upplevas lite besvärligt när mittmarkeringen inte ligger rätt. Jag misstänker att det här har med det att göra, säger Jens Engberg.

Denna vecka, eller senast nästa, ska de nya mittlinjerna vara på plats.

Det finns farhågor om att körfälten blir ännu lite smalare vintertid när det ska plogas och snövallar bildas men den oron är obefigad, enligt Jens Engberg.

– Det kommer vara full vägbredd vintertid också, säger han.

Att gång- och cykelvägen gjorts så bred har sin förklaring.

– Gång- och cykelvägar är en medveten prioritering som kommunen gjort. Man ska kunna mötas på ett säkert sätt, säger Jens Engberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om