I mars bytte socialförvaltningen i Luleå till ett nytt verksamhetssystem, vilket innebar att hemtjänsten skulle börja använda Combine mobilapp för att skriva och läsa dokumentation, genomförandeplaner och skriva journalanteckningar om brukarna de besöker.
Men eftersom Combine inte fungerat som utlovat fick hemtjänsten ta ut uppgifter för besöken på papper. Det har lett till stor frustration bland hemtjänstens personal och även bland brukare.
– I Luleå har vi haft en digital app sedan tidigare som vi har använt. Så det ville vi ha i det nya systemet också, säger Ida Johansson, avdelningschef ekonomi och infrastruktur på socialförvaltningen i Luleå.
– När den levererades i mars så hade den bristande funktionalitet. Man gjorde lite uppdateringar i systemet, vi inväntade för att se om det började fungera, men det gjorde det inte. Inför sommaren fick man gå på reservrutiner och det är att använda papper, som många andra kommuner gör, säger Ida Johansson.
Combine har upphandlats genom ett avtal som Norrbottens e-nämnd, där länets 14 kommuner är med, har tecknat med företaget Pulsen omsorg. Hemtjänsten i Luleå använde tidigare ett annat digitalt system från en stor leverantör, CGI.
I Combines mobilapp har det inte fungerat för personalen att återrapportera när de varit hos brukarna, utan det har krävts att man gjort det vid en dator. Återrapportering via mobilen fungerade i systemet från den förra leverantören.
– Det har varit ett arbetssätt som vi har haft tidigare och det har varit uppskattat, säger Ida Johansson.
De allra flesta hemtjänstgrupperna använder fortfarande pappersplanering. Fyra grupper; boendestödet och två hemtjänstgrupper använder Combine i mobilerna.
Förhoppningen är att alla grupper ska vara inne i systemet innan jul. Men man väntar på resultatet av det sista testet innan man sätter igång uppger Ida Johansson.
Avtalet med Pulsen omsorg är på åtta år, med möjlighet till förlängning med två år vid fyra tillfällen, sammanlagt 16 år.
Årskostnaden för att använda Combine är ungefär 2,5 miljoner kronor, vilket ska jämföras med 5,5 miljoner kronor för systemet från den förra leverantören.
– Totalt i Norrbotten räknar man med 50 procent i minskade kostnader. Under de här 16 åren som avtalet löper på pratar man om minst 100 miljoner kronor i minskade kostnader, säger Ida Johansson.
Är det aktuellt att rikta ersättningskrav mot företaget?
– Jag vet att man fört dialog kring det, svarar Ida Johansson.