Utplacerade vid Gammelstadsvägen/Regionhuset, Bodenvägen, Malmuddsviadukten, Bergnäsbron och Lulsundsgatan vid järnvägen har fem personer från stadsbyggnadsförvaltningen fått uppdraget att notera alla gående och cyklister under vecka sex. Totalt har 755 cyklister och 1 325 gående passerat gång- och cykelinfarterna till och från centrum under morgontimmarna.
– Det kanske inte har varit det mest fördelaktiga vädret och vädret pågverkar gående och cyklister ganska mycket därför försöker vi räkna det varje år, säger Ida Persson, trafikingenjör på stadsbyggnadsförvaltningen.
Samma vecka varje år sedan 2014 har kommunen noterat gång- och cykeltrafikanterna för att kunna jämföra och följa trenden.
Trots de nästan 30 minusgraderna som bitit Luleå under veckan är hon imponerad över att många lämnade bilen hemma.
– På många ställen var det ändå lika många som det var de andra dagarna. Det är många som är ute fast att det är kallt och snöigt. Det är en reflektion som jag gärna står för. Men sen vet jag inte hur många det varit om det var fem minus och perfekt väder.
Ida Persson har själv stått redo med block och penna varje vardag mellan sju och åtta på morgonen på Gammelstadsvägen i höjd med Regionhuset.
– Vi har antagit att det är maxtimmen då flest är ute i rörelse och sen försöker räkna om det.
Hon säger att det varit roligt och att många kommit fram och undrat vad hon gör.
– Första dagen kanske de kollar lite och sen efter några dagar frågar de vad vi står och räknar och nu i slutet på veckan har de sagt hej och god morgon.
Även vecka 39 gör de en liknande räkning men på hösten brukar de lägga ut slangar som gör jobbet åt dem. Och året om finns cykelbarrometrar vid Bodenvägen och Malmudden.
– Vi har inte dem vid alla infarterna och de räknar bara cyklister. Vi tycker att det finns ett värde att kunna räkna vid alla infarter och det ger en bra bild av hur många som rör sig i Luleå eftersom centrum är ett stort bostadsområde men också en stor målpunkt med mycket arbetsplatser.
Kommunen funderar dock på om det skulle vara möjligt att utöka och lägga till för gående.
– I dagsläget har vi bara två stycken så då blir det så att vi får stå ute och räkna.
Idén är ett mål inom kommunen att öka cykel, gå- och busstrafiken från 39 procent till 50 procent.
– Förhoppningen är att få folk att prova att använda det som finns och att de i sin tur ska berätta vidare för deras bekanta, eller folk på jobbet att i dag cyklade jag det är fantastiskt, ska inte ni också prova?