Dåligt vatten - stängt
Den 1 juni skulle Hamnköket i Lövskärs hamn ha öppnat för säsongen. Det har dock bakterier i vattnet satt käppar i hjulet för. I snart en månad har Steve Miell tvingats hålla restaurangen stängd i väntan på godkännande från hamnföreningen, något han förlorat stora summor på. - Vi måste ha tipptoppvatten, säger han.
Foto:
Jan-Erik Johansson som är hamnvärd för Lövskärs småbåtshamnförening bekräftar att ett vattenprov togs i början av juni i hamnens brunn. Provet visade att vattnet innehöll coliforma bakterier, en typ av bakterier som kan komma från jord i vattnet. - När smältvattnet från snön rinner in så kan det bli så här, säger Jan-Erik Johansson. Ytterligare ett prov togs därefter, även detta visade att vattnet var förorenat. På småbåtshamnföreningen tror man att orsaken kan vara att vattnet strömmade för fort genom filtret som ska hålla bakterier borta. Filtret har nu flyttats, från den utgående ledningen till den ingående, där vattnet samlas upp och strömmar långsammare. Tappställen hölls stängda
Ett nytt prov togs i torsdags, och inom några dagar väntas man få svar från laboratoriet i Umeå dit proverna skickas. - Vi har redan fått ett muntligt svar om att vattnet ska vara okej, men måste vänta in det skriftliga, säger Jan-Erik Johansson. Utöver Hamnköket tillgodoser brunnen även båtägare med vatten, genom tappställen i hamnen. Även dessa har blivit tvungna att hållas avstängda under denna period, men nu har de återigen öppnats. Jan-Erik Johansson menar att de få bakterierna som hittades genom proverna egentligen inte utgör någon större fara. Hade det varit en privat brunn hade de inte skapat några problem, förklarar han. - Jag har druckit det där vattnet i 24 år och ännu inte blivit sjuk, säger han. När det gäller restaurangbranschen och allmänt vatten är reglerna däremot hårdare. Vattenprover genomförs kontinuerligt, och om något är fel måste man sätta stopp för vattnet till dess att man på papper har ett godkännande. Redo dra igång
Steve Miell förklarar att ett skriftligt och slutgiltigt svar på att vattnet är godkänt är ett måste för att Hamnkökets kunder ska känna sig trygga. När detta kommer är han omedelbart beredd att dra igång. Inköpta varor står redo, så även de fem anställda som ivrigt väntar på att få börja arbeta. - Vatten är så pass nödvändigt för vår verksamhet, vi måste ha tipptoppvatten. Så fort vi får ett skriftligt godkännande öppnar vi, säger Steve Miell.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!