Dåliga isar sätter stopp för isvägarna
En sagolik vinter till trots så har Luleå kommun ännu inte kunna öppna isvägarna till Hindersön, Storbrändön och Junkön.- Det ser inget bra ut. Isen är porös och snön isolerar för mycket, säger Patrik Ruumensaari på Luleå kommun.
STÄNGT FÖR TRAFIK. I år har Luleå kommun ännu inte kunnat öppna isvägarna som utgår från Hindersöstallarna och det finns risk för att e inte kommer att kunna öppna i vinter. Isarna är helt enkelt för dåliga.
Foto: Roland S Lundström
I dag är isarna för tunna och den som finns är porös och av dåligt kvalitet. Riktigt dåligt är läget på Hindersöfjärden och Brändöfjärden där vägarna brukar dras. - Snön isolerar så att isen inte byggs på. Vi skulle behöva komma ut på isen och ta bort snön men isen är för dålig för att bära de tunga maskiner som vår entreprenör har, säger Ruumensaari. Vad skulle då kunna ändra situationen till det bättre? Kylan som vi haft den senaste tiden har inte hjälpt. - Jag vet inte riktigt vad som krävs för att isarna ska bli tjockare, säger han. Om inget händer de närmaste två-tre veckorna kan det sluta med att det inte blir någon isväg ut i skärgården den här vintern. - Än är det för tidigt att ge upp men kommer vi för nära påsk, då vi brukar stänga isvägarna, slår vi stopp. Då är det att kasta bort pengarna att satsa på isvägar. Kommunen har ingen historisk statistik för isvägarna men många Luleåbor tycker nog att isvintrarna blivit sämre på senare år. - Sedan 60-talet har vi ju haft en temperaturökning på 2 grader och det förskjuter ju vintern. Försök
Ruumensaari berättar att kommunen nästa år kommer att göra ett försök med att ge sig ut på isarna så fort isen kan bära en skoter. - Vi ska använda en georadar och märka upp en större del av fjärden. Det gäller att hitta de bästa isarna. Som läget ser ut i dag så menar Ruumensaari att det är lätt att komma med lösningar på isproblemet. - Med facit i hand skulle vi kanske ha provat med andra metoder, till exempel att packa eller trampa isen eller med vatten. Fast det är lätt att vara efterklok, säger han. Dessutom menar han att det här åtgärderna inte är de första man tar till och att de kan göra isen sämre genom att den blir kornig.
Normalt plogas tre isvägar upp i Luleå skärgård - en som går från Hamnholmen till Junkön via Sandön. Den andra vägen utgår från Hindersöstallarna på Hertsölandet och går ut på Hindersöfjärden där den förgrenar sig - den ena vägen går till Hindersön och den andra till Storbrändön. Normalt öppnar isvägarna i början eller mitten av februari men i år har isarna hittills varit för dåliga för att vägarna ska kunna öppnas för allmänheten. Kommunens tekniska förvaltning kontrollerar isens bärighet och för att vägarna ska kunna öppnas för allmänheten måste de tåla en belastning på minst 2 ton. Varje år plogas cirka 26 kilometer isvägar i Luleå skärgård. Isvägarna är 40-45 meter breda och isen en halvmeter tjock innan man börjar ploga. Farten på isvägarna är nedsatt till 30 kilometer i timmen och fordon som kör på isen måste hålla ett avstånd på minst 50 meter till varandra. Källa: LULEÅ KOMMUN
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!