Dags för vinterhjul
Snön faller och vägarna blir hala.Dags för vinterdäck med andra ord.- Fortfarande säljer vi mest dubbade däck, säger Gunnar Brännvall som är verksamhetschef på Däckproffset i Luleå.
I Däckproffsets verkstad råder febril aktivitet, som vanligt den här tiden på året.
- Det är samma visa varje år, folk får panik och det blir lite av en "aha-upplevelse" att snön kommer, säger Gunnar Brännvall.
Dubbat säkrast
Han är också rätt person att svara på frågan om dubbat eller odubbat.
Vad rekommenderar du?
- Jag skulle vilja säga att det beror på vad för slags bil man har och hur mycket man kör. Men jag säger nog dubbat, mest för att folk känner sig säkrare då och man kör bättre om man är trygg med sina däck, säger Brännvall.
Ett tredje fenomen som finns är så kallade "allrounddäck" som man har året runt. Men där rättar Gunnar Brännvall till uttrycket.
- Det är ett begreppsfel som är vanligt. För vanliga personbilar är det antingen vinterdäck eller sommardäck, det finns inga "allrounddäck". Däremot finns det något liknande för fyrhjulsdrivna jeepar och liknande fordon, säger han.
Har du kostat på dig en omgång helt nya vinterdäck kan du räkna med att de håller ungefär i tre vintrar.
- Allt beror ju naturligtvis på hur mycket man kör men för en normalbilist räcker däcken ungefär i tre säsonger, säger Gunnar Brännvall.
Kväve i däcket
Hos Däckproffset kan du sedan i våras även byta ut luften i däcken mot nitrogengas. Nitrogengas utvinns ur den luft vi andas och är helt ofarlig för miljön. Någon explosionsrisk finns inte heller utan gasen kväver i stället eventuell eld.
- Fördelen med nitrogengas i däcken är att de håller mycket längre. Upp till fyra gånger längre faktiskt, säger Gunnar Brännvall.
Går det att fylla i vilka däck som helst?
- Ja, det fungerar i alla typer av däck samt både för personbilar och lastbilar.
Kostnaden för att byta ut luft mot nitrogengas är 50 kronor per däck för personbilar och 120 kronor per däck för lastbilar.
- Hittills har det väl inte varit någon direkt rusning för att prova det, säger Gunnar Brännvall.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!