Dags för ny bildebatt i Luleå

Smedjegatan kan stängas för bilar igen. Gatan är för trång för den växande busstrafiken och kommunen ser nu åter över trafiken i city.

Ryms alla. Bilar, bussar, cyklar och gående. Alla ryms inte på Smedjegatan menar kommunen.

Ryms alla. Bilar, bussar, cyklar och gående. Alla ryms inte på Smedjegatan menar kommunen.

Foto: Linda Wikström

Luleå2015-06-17 06:00

Då var det dags igen – en ny debatt är att vänta om Smedjegatan ska vara en bilfri bussgata eller rymma både bilar och bussar.

– Det kommer att bli en stor debatt. Och så ska det vara också, det är stora frågor.

Det säger Göran Gabrielsson på avdelningen för strategisk planering som tillsammans med Anders Bylund fått i uppdrag att ta fram en trafikstrategi för centrum.

Och det låter sig inte göras utan att Smedjegatans nuvarande status åter ifrågasätts.

– Den stora tunga frågan är kollektivtrafiken, det är den svåra nöten att knäcka, säger Gabrielsson.

I dag är Smedjegatan både bil- och bussgata. Men den räcker inte till för det antal bussar som samtidigt ska rymmas vid huvudhållplatsen.

– Det blir för trångt. Dessutom vill även Länstrafiken in på Smedjegatan. De vill ha snabbussar mellan Luleå-Boden-Piteå som stannar mitt i centrum, säger Gabrielsson.

Till det kommer att det inte går att cykla på Smedjegatan i dag. Gatans trottoarer är dessutom ofta fulla av bussresenärer. Det är trångt för alla färdsätt med andra ord.

På senare år har antalet bussresenärer, cyklister och fotgängare ökat i centrum vilket är helt i linje med kommunens ambitioner.

– Biltrafiken har faktiskt minskat, säger Göran Gabrielsson.

Men samtidigt tror kommunens trafikplanerare inte att biltrafiken ska minska än mer.

– Det finns bara två alternativ. Antingen fortsätter Luleå att växa och då ökar alla former av trafik. Det gör att det blir trängre och fler ska samsas på samma yta, så är det bara. Eller så får Luleå en negativ utveckling där befolkningen glesar ut. Men den utvecklingen vill väl ingen ha, säger Gabrielsson.

När Fritz Olsson-tomten bebyggdes var Smedjegatan stängd. Det ledde till ökad trafik på andra gator, särskilt drabbade blev Kungsgatan och Skeppsbrogatan.

Göran Gabrielsson menar dock att det trots allt fungerade.

– Det blev köbildningar på morgonen och en hel det mer trafik på dagarna. Men till en del beror den trafiken på parkeringssituationen, p-husen finns på södra sidan av city, säger han.

Om några år ska ett nytt resecentrum stå klart strax öster om den nuvarande på Loet. Det är i dag oklart hur den ska knytas samman med Smedjegatan och det är också en fråga som utredningen ska se över.

Det gäller även om genomfartslederna Södra hamnleden, Rådstugatan och Skeppsbrogatan ska vara fortsatt fyrfiliga.

– De två förstnämnda skulle klara sig med två filer. Problemet med Skeppsbrogatan är att den är bussgata för Länstrafiken, säger Gabrielsson.

Läs mer: Fler nyheter från Luleå

Bakgrund Smedjegatan

Redan 2000 började konflikten om biltrafik på Smedjegatan. Då kom förslaget om att göra gatan till en bussgata.

Någon enighet nåddes aldrig och 2002 utlyste kommunledningen ett rådslag i frågan - Luleborna skulle få bestämma.

I april 2003 var rådslaget över, 68,4 procent av Luleåborna ville ha både bussar och bilar på gatan. I september 2003 blev Smedjegatan huvudhållplats och bussgata nummer ett.

Så var det till försommaren 2011, då stängdes Smedjegatan för biltrafik på grund av byggarbeten på Fritz Olsson-tomten.

Gatan öppnades inte igen förrän hösten 2014.

Bodenvägen har en trafik på 28.000 fordon per dygn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om