Dagar för idéer och inspiration

Varannan student på universitetet funderar på att starta eget. Det tar Idé-dagarna fasta på. Där försöker ett 40-tal företag och institutioner inspirera studenterna.
Det finns lyckade exempel som visas upp, bland annat internetföretaget Skraplotto.se.

LULEÅ2006-09-28 06:00
Reklam på internet bara när surfaren själv vill. Det är mottot för det företag som de båda civilingenjörerna Daniel Löfmark och Lars-Erik Wessman startat i Luleå. Företag har lyckat knyta till sig ett av världens största filmbolag, 20th Century Fox.
Affärsidén är enkel: användarna går in och skrapar en lott med hjälp av musmarkören. Om de har tur kan de vinna fina priser som en plasma-TV.
- Det är annonsörerna som betalar priserna och dessutom en del pengar till oss, det är så vi finansierar vår verksamhet, säger Daniel Löfmark.
Han säger att han och kamraten Lars-Erik Wessman diskuterade sin affärsidé i två år innan de började arbeta med den.
- Det är många människor som irriteras av reklam i TV och på internet. Frågan är om det går att skapa ett system där internetanvändaren själv kan bestämma om han eller hon vill se reklam? Det var vår affärsidé, säger Daniel Löfmark.
De tog kontakt bland annat med Almi företagspartner och Aurorum business incubator som arbetar med företags­utveckling.
Resultatet blev Skraplotto.se. Just nu har man ett av världens största filmbolag som sin kund, 20th Century Fox. Och i nästa månad får man Silja Line som kund.
- Vi tänker utveckla konceptet så att de som går med på att delta i en marknadsundersökning får dubbelt så stor chans att vinna ett pris, säger Daniel Löfmark.
Han och kollegan Lars-Erik Wessman deltar i Idé-dagarna som pågår i tre dagar på universitetet. Bakom arrangemanget står Idéhuset, Luleå tekniska universitet och Luleå kommun.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om