Däckrazzia för ökad säkerhet
Allt för många norrbottningar kör omkring med däck som är för slitna eller är fyllda med för lite luft - men nu ska det bli ändring på det. Under en vecka genomförs däckrazzior på flera platser i länet. - Man sparar både pengar och liv om man har bättre koll på sina däck, säger Maria Ögren på NTF.
GICK BRA. Lena Bäckström, Piteå, klarade både polisens kontroll och däckrazzian trots att det var svägerskans bil hon rattade. "Det är jättebra att de kollar däcken men jag blir alltid så nervös när man blir stoppad av polisen", säger hon.
Foto: Petra Isaksson
Bilister som kom körande efter E 4 vinkades in av den grupp trafikpoliser som fanns på plats. Samtliga bilister fick visa sina körkort och blåsa i en alkomätare. Dessutom gjorde polisen en ytlig trafiksäkerhetskontroll av de fordon som råkade passera. När poliserna var färdiga med sina kontroller fick de bilister som ville och hade tid delta i den frivilliga kontrollen av däcken som genomfördes av frivilliga från NTF och däckbranschen. - Många människor kollar inte sina däck särskilt ofta, berättar Maria Ögren. Urban Rydberg, Däckhuset i Luleå, fanns på plats som företrädare för däckföretagarna och han menar att många bilister inte har någon aning om vad de har för lufttryck i däcken. - Man bör kolla lufttrycket minst en gång i månaden, säger han. Slits mer
Tyvärr är det nog många bilägare som bara kollar trycket i däcken två gånger per år - när de byter däck på våren och hösten. Det många inte vet är att däcken slits ut mycket fortare om man har för lite luft i dem. Dessutom ökar bränsleförbrukningen och till råga på allt riskerar föraren att tappa kontrollen över sin bil vid en kritisk situation. Miljöaspekten är förstås lika viktig. Nuförtiden kan man dessutom byta ut luften i däcken mot nitrogen, en förändring som har flera fördelar (se faktaruta). Hur mycket luft ska man då ha i sina däck? Många håller sig förstås till de rekommendationer som bilfabrikanterna ger i instruktionsböckerna. - Man kan säga att det är ett komforttryck de anger. Man bör ha mer luft i däcken än så. Jag brukar säga att man istället ska ha det tryck som rekommenderas för maximal last, även om man bara är en eller två personer i bilen, säger Urban Rydberg. Skaffa egen
Roger Berg, trafikinspektör hos polisen, är nöjd över att det gått att få igång däckrazzior även i Norrbotten i år. - Den som äger ett fordon tjänar på att ha rätt däcktryck och mönsterdjup men vi människor är lata, speciellt när det gäller lufttrycket, säger han och erkänner att han själv tillhör syndarna som kollar trycket för sällan. I dag har inte alla bensinstationer den utrustning som krävs för att kunderna ska kunna kolla och fylla på luft och då är det inte lätt att göra som man ska. - Dessutom är bensinmackarnas utrustning ofta dålig. Det är faktiskt bättre att skaffa en egen lufttrycksmätare. En som kostar runt hundralappen duger bra. Sedan gäller det bara att använda den regelbundet, säger Berg.
Lufttryck
Ett bibehållet och korrekt lufttryck gör att bilen rullar lättare, förbrukar mindre bensin och orsakar lägre utsläpp av växthusgasen koldioxid. Dessutom minskar däckslitaget och däckets livslängd ökar. Med rätt lufttryck får man också bra väghållning och ökad trafiksäkerhet.
Man kan utan problem fylla däcket med 10-15 procent mer luft än vad bilfabrikanten rekommenderar. Ett bildäck fyllt med luft läcker cirka 0,1 bar per månad. Trycket måste därför kollas regelbundet och luft fyllas på. Att fylla bildäck med enbart nitrogen (kväve) i stället för vanlig luft har blivit vanligt på senare år och det innebär flera fördelar. Framför allt bibehålls rätt tryck i däcken under tre till fyra gånger så lång tid eftersom kvävgasmolekylen inte läcker ut lika fort som syrgasmolekylen. Det kostar runt 200 kronor extra att fylla däcken med nitrogen istället för luft. Källa: NATIONALENCYKLOPEDIN, VÄGVERKET och AGA