"Däcken hade kunnat lossna"
Gårdagens bilfärd hade kunnat sluta riktigt illa för Tobias Englund i Luleå. Under natten hade någon skruvat bort bilens hjulbultar. Det enda som satt kvar var fyra låsbultar till fälgarna - en på varje däck. - Det hade kunnat gå riktigt åt helskotta, säger Tobias Englund som börjar bli less på skadegörelsen av sin bil.
Ibland har han haft påhälsning utan att något har stulits.
- Sedan den första gången har det varit en strid ström av inbrott hela tiden. De tar lite delar då och då, säger Tobias Englund.
Var inte punktering
Nu börjar han bli less på de återkommande påhälsningarna som kostar honom både i tid och pengar. Droppen kom i går, då någon hade skruvat loss hjulbultarna på däcken. Något som kunde ha slutat riktigt illa.
- I morse klockan 09.30 backade jag ut som vanligt och körde mot busshållplatsen där jag skulle posta ett brev. När jag körde kände jag hur hela bilen guppade och jag trodde att jag hade fått punktering. Men när jag klev ut och kollade såg jag att det inte var punktering, berättar Tobias Englund.
I stället stack det ut en bult från ena bakdäcket. När han tittade närmare upptäckte han att hjulbultarna var borta och att det enda som satt kvar var låsbultarna till fälgarna. En på varje däck.
- Däcken hade kunnat lossna! Hade jag kört på E4 istället hade det kunnat gå riktigt åt helskotta, säger Tobias Englund.
Kvarlämnad domkraft
Han ringde efter sin syster och tillsammans åkte de tillbaka till carporten där bilen hade stått under natten. Där på marken låg alla bultar utom två kvar. Men det stod också en domkraft där.
- När jag ringde polisen för att göra en anmälan blev de väldigt intresserade av domkraften så den har jag varit och lämnat in. Kanske hittar de fingeravtryck på den. Mina hittar de väl eftersom jag tog upp den, säger Tobias Englund och skrattar.
Han är förbannad över att bilen utsätts för ny skadegörelse gång på gång.
- Man vet aldrig vad som väntar när man kommer ut hit på morgonen. Nu får jag snart börja ha med mig en checklista på allt som ska kollas innan jag vågar köra i väg, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!