Då: En av landets farligaste vägar Snart: Säkrare

Ombyggnationen av en av landets mest trafikfarliga sträckor går fortsatt i rekordfart. Om mindre än två månader väntas stora delar av 97:an vara klar. "Det har flutit på riktigt bra", säger Maja Bylin, projektingenjör vid Trafikverket.

Tre nya trafikplatser ska ersätta drygt 70 direktutfarter. Vid sidan om väg 97 byggs ett nytt parallellvägnät som leder till trafikplatserna. På bilden syns Patrik Wihlzon och Maja Bylin intill trafikplatsen i Norra Sunderbyn.

Tre nya trafikplatser ska ersätta drygt 70 direktutfarter. Vid sidan om väg 97 byggs ett nytt parallellvägnät som leder till trafikplatserna. På bilden syns Patrik Wihlzon och Maja Bylin intill trafikplatsen i Norra Sunderbyn.

Foto: Simon Jakobsson

Luleå2021-08-21 11:00

Redan i slutet på maj berättade Trafikverket att ombyggnationen av riksväg 97 mellan Södra Sunderbyn och Sävast går snabbare än beräknat. Så pass snabbt att man ligger ett år före planeringen.

Drygt tre månader senare kan Trafikverket konstatera att prognosen stämmer.

– Det mesta kommer att vara klart under första halvan av oktober, säger Trafikverkets projektledare Patrik Wihlzon som utgör projektledningen tillsammans med Maja Bylin.

Enligt båda finns två starkt bidragande faktorer till att arbetet gått fort.

Ena är vädret i fjol höstas som gjorde att arbetet med sträckan kunde pågå ända in i december. Den andra handlar om en entreprenör med god framdrift.

– Hösten gjorde att vi hann checka av ett antal aktiviteter redan innan vintern, säger Bylin.

Vi har träffat duon i Norra Sunderbyn som är en av tre nya trafikplatser längs 97:an. Här, liksom på trafikplatserna i Sävastnäs och på Sävastön, arbetar man febrilt med att slutföra nya direktanslutningar.

De tre nya trafikplatserna gör att ett 70-tal direktutfarter till väg 97 kan stängas och öka trafiksäkerheten mellan Boden och Luleå.

– Det är en olycksdrabbad väg. Bara att vi stänger och tar bort många vänstersvängar kommer att göra mycket, säger Maja Bylin.

Wihlzon:

 – Vi gräver bort i princip nästan alla direktanslutningar. I stället får bilisterna ta sig till någon av trafikplatserna via parallellvägar.

Däremot kommer den tredje trafikplatsen, den i Sävastnäs, inte vara klar redan innan vintern. På grund av Lantmäteriets Covid-19-restriktioner har inte alla sakägarsammanträden om nya enskilda vägar i Sävastnäs kunnat hållas i den takt som krävs för att Trafikverket ska kunna bygga samtliga enskilda vägar under 2021.

– Vi har en lång enskild väg på älvsidan som ska byggas om och den berör många. Arbetet måste vi spara till vi har ett beslut, säger Bylin.

Utöver ett antal ersättningsvägar i Sävastön räknar projektduon med att det mesta kommer att stå färdigt i mitten på oktober. 

97:an kommer att vara färdigbreddad med mitträcken, ha säkrare busshållplatser och vara helt mötesfri. Hastighetsbegränsningen på sträckan kan höjas till 100 kilometer i timmen från tidigare 90.

– Men vägen är fortsatt en arbetsplats. Det är viktigt att fortsatt respektera hastigheterna framöver, säger Maja Bylin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!