"Då är vi på en väldigt farlig väg"

Miljöpartiet går vidare med förslaget om kraftigt höjd flygskatt, men Norrbotten kan undantas.

Henrik Ölvebo tror att Miljöpartiet har goda chanser att driva igenom förslaget om flygskatt.

Henrik Ölvebo tror att Miljöpartiet har goda chanser att driva igenom förslaget om flygskatt.

Foto: Monica Olofsson

Luleå2019-05-06 20:30

På Miljöpartiets kongress som anordnades i Örebro den 3–5 maj beslutade partiet att driva vidare förslaget om höjd flygskatt som styrmedel för att sänka koldioxidutsläppen.

Läs mer: MP vill höja flygskatten kraftigt

Förslaget är kraftiga prisökningar på flygbiljetterna i storstadsregionerna som exempelvis mellan Göteborg och Stockholm. På långväga utrikesflyg föreslås en fördubbling av flygskatten. Destinationer dit det är svårt att ta sig till med tåg och buss kommer däremot inte drabbas lika hårt.

– Det får inte slå hårt där den faktiskt behövs. Tanken är att driva igenom en högre skatt på de sträckor där det finns reella och bra alternativ. Först tar man det på de ställen där det finns alternativ och sen ser man till att jobba med alternativen på de andra sträckorna. Men sen måste vi jobba med kommunikationerna och alternativen hos oss, säger Henrik Ölvebo, ordförande för Miljöpartiet i Norrbotten som också blev invald i partistyrelsen under kongressen.

Vad tror du om möjligheterna att få igenom det här förslaget hos de andra partierna i regeringssamarbetet?

– Alla är ju medvetna om att vi måste agera och ställa om, sen är det klart att det är en förhandlingsresa som måste göras. Men jag tror att förslaget har goda möjligheter eftersom det har en pragmatisk vinkel och det är realistiskt och genomförbart. Det finns goda förutsättningar att få med de andra.

Niklas Nordström, kommunstyrelsens ordförande i Luleå kommenterar förslaget i egenskap som ordförande för Svenskt flyg.

– Det bekräftar bara att Miljöpartiet ligger så långt från verkligheten.

Om Miljöpartiets svar på möjligheterna att få igenom förslaget säger han:

– Det hoppas jag verkligen inte. Det vore ju förödande om svensk politik lutar sig mer mot känslor man har kring ett visst trafikslag. Då är vi på en väldigt farlig väg. Då skulle jag bli väldigt besviken på det nationella politiska systemet om man fortsätter på den här vägen. Det är inte rätt väg att gå.

Lösningen säger han är istället att minska utsläppen genom biobränslen.

Läs mer: Trots biobränsle – fossilfritt flyg långt borta

Räcker det, bör man inte flyga mindre också?

– Jag tycker man ska använda flyg när man har behov av det. Ska man säga till människor att sluta bära kläder och sluta konsumera importerade varor?

Han syftar till den senaste rapporten från SMHI som visar att sjöfarten står för mer utsläpp än flyget inrikes och säger att klädtillverkningen står för större koldioxidutsläpp än flyget globalt sett.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om