Cyklisterna får inte plats

Mitträcken på stora vägar räddar liv men gör att cyklister inte längre får plats i trafiken.
Luleå cykelklubb protesterar nu till Vägverket.
Vägverket känner till problemet.
? Men nu har vi inte råd att möta cyklisternas krav, säger Vägverkets direktör Anna-Stina Nordmark Nilsson.

LULEÅ2003-06-26 06:30
Att införa mitträcken på landets så kallade 13-metersvägar har under de senaste åren räddat många liv.<br> ? Det bevisades inte minst vid flera olyckor under midsommarhelgen, säger vägdirektören Anna-Stina Nordmark Nilsson.<br>Men att cyklister inte längre får en vägren att hålla till i är ett problem som ännu inte blivit löst.<br>Inte råd möta kraven<br> ? Jag förstår cyklisternas problem, men mitträcken är det snabbaste och billigaste sättet att minska dödsfallen i trafiken. Nu har vi inte råd att möta alla cyklisternas krav på parallellvägar, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.<br>Tomas Åberg på Luleå cykelklubb har konstaterat att det inte längre går att ta sig från Luleå till Piteå på träningshoj, en sträcka som tidigare nyttjades ofta av klubben.<br> ? Vi blir mer och mer instängda. När vi frågar vad vi ska göra säger de att vi ska ta parallellvägar. Men det är grusiga småvägar som ingen tävlingscyklist kan ta sig fram på helskinnad. Du måste ha mountainbike för att inte få punktering, säger han.<br>Gemensam protest<br>Han frågar sig också hur det ska gå för cykelturister som vill ta sig genom landet med packväskor.<br>Klubbkamraten Sven Öhrnerling tillägger:<br> ? Om de fortsätter med räcken efter Persön kommer vi inte norr om Luleå heller. <br>Eftersom en tävlingscyklare håller en hastighet på mellan 40 och 60 kilometer i timmen är de förpassade till biltrafikens planhalva. På de ordinarie cykelvägarna råder nämligen 30-gräns. Och en träningssträcka mäter mellan fem och tio mil för tävlingscyklisten.<br> ? Vi kräver att Vägverket tar sitt ansvar och belägger parallellvägarna med bra asfalt, för allas säkerhet, skriver cykelklubben i en gemensam protest till Vägverket.<br>Inte bortglömda<br>Åke Lindmark på Vägverkets region norr förklarar att cyklisterna visst inte är bortglömda.<br> ? De finns normer för hur trafiken ska se ut på vägar med mitträcken. Och det finns plats utritad för cyklisterna, men det blir trångt, så är det, säger han.<br>Han tillägger att en vägsträcka söder om Umeå har breddats en meter för att ge de cyklande mer plats, men något liknande är inte aktuellt i Norrbotten. Det blir billigare att bygga parallellvägar.<br>Finns det några konkreta planer på att förbättra parallella cykelvägar?<br> ? Nej. Det är ett arbete som pågår kontinuerligt varefter det finns pengar, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om