Cyklingen ökar bland länets invånare. Det är inte bara bättre för miljön och billigare för plånboken utan också bra sätt att få daglig motion. Nu väljer allt fler att cykelpendla till och från sina arbeten.
Luleå kommun är med på noterna och försöker anpassa och bygga nya cykelvägar, fria från biltrafik.
För sakta
– Det går för sakta helt enkelt. De befintliga cykelbanorna prioriteras inte, det är mycket sprickor och gropar på cykelbanorna, säger Sven Persson.
Persson vet vad han pratar om, varje dag cyklar han åtta kilometer till och från sitt arbete i centrala Luleå – sommar som vinter.
– Luleå har riktigt bra förutsättningar för att bli en riktigt bra cykelstad. Det är platt, bra väderförhållanden och avstånden är rimliga, säger Persson.
Han är kritisk till att kommunen underhåller cykelbanor först när de är riktigt dåliga. När det gäller bilvägar så prioriteras de direkt, menar han, även fast man inte kan se med blotta ögat att det behövs.
– Men de på kommunen försöker, de har påbörjat en cykelplan men de blir aldrig färdiga, säger han.
Höja hastigheten
Sven Persson efterlyser fler höghastighetsbanor för cyklister, dels vill han separera cyklister och bilar, men även cyklister och gående bör separeras. Han menar att en modern cykelbana ska vara byggd för hastigheter på minst 30 km/h. Speciellt på cykelbanor till stadsdelar som ligger i utkanten av Luleå så att pendling kan bli ett alternativ.
– Som det är nu förstår jag att människor väljer bilen om man exempelvis ska till och från Sunderbyn, man ska inte behöva cykla via villakvarter, grusvägar och på dålig asfalt, säger Sven Persson.
Luleå kommun jobbar i nuläget med cykelsträckan till Sunderbyn. Det är många luleåbor som vill välja att ta sin cykel till jobbet på Sunderby sjukhus.
Planeringsstadiet
Ett annat problem som Sven Persson ser är att cykel- och bilvägar inte planeras samtidigt från grunden. I nuläget kommer cykelvägar i andra hand och får rätta sig efter bilvägarna.
Sven Persson tycker ändå att kommunen är på rätt väg och gillar initiativet med de nya cykelställen som satts upp på Storgatan utanför stadshuset i Luleå.
– Det är bra, dels visar det hur stor plats bilarna tar samtidigt som det är rejäla cykelställ där man kan låsa fast cykeln ordentligt, säger Sven Persson, cykelpendlare.