Cykelbana på prov

Ett försök, en tillfällig lösning på prov, kanske inte det ultimata men dock bättre än något alls. I måndags kväll grunnade församlade Björsbybor på Vägverkets snabbt inkastade förslag på en lågbudget gång- och cykelbana.

LULEÅ2006-06-20 06:00
Förra måndagen fick byborna igenom sina krav på hastighetsbegränsningar genom byn och i måndags var det dags för nästa nyhet.
En två månader lång provtid med en gång- och cykelbana som utformas med en väglinje på en 700 meter lång sträcka efter väg 597.
Provsträckan hamnar mellan byagården och fotbollsplanerna i byn.

Samrådsmöte
Vid ett samrådsmöte mellan Vägverket, byborna och kommunen vädrades på måndagskvällen förslaget. Man vred och vände och diskuterade, kritiserade.
Missgynnande av ridskolefolket? Trångt och farligt!? Risk för att ett permanentat lågbudgetförslag petar ned byn i kommunens prioriteringslista för en permament lösning?
Frågorna var många. Men till slut vann Vägverkets förslag genomslag.

Provprojekt
Byborna beslutade sig för att anta provprojektet, som om det faller väl ut kan bli återkommande under barmarksperioden, på hela vägsträckan tills en permanent lösning kommer i framtiden.
Förslaget? Jo det innebär att man på den 6,5 meter breda vägen på ena sidan måla en heldragen linje som markerar en två meter bred gång och cykelväg, även markerad med fastskruvade sidomarkeringsskärmar.
På resterande 4,5 meter väg får bilarna samsas. Det blir en tillfällig hastighetssäkning efter den 700 meter långa provsträckan, och det hela kommer att ställa krav på bilförarna och de som ska färdas efter den provisoriska gång och cykelvägen.
Universitetet kommer att delta i projektet och göra studier i hur trafikanterna beter sig, och en utvärdering görs på höstkanten. Ett liknande provprojekt äger rum i Piteå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om