Connex tog hem bussupphandling

En fransman ut, en annan in.
Medan franskägda Busslink är förloraren i Länstrafikens nya stora upphandling är Connex vinnare.
? Vi behöver rekrytera 20?25 personer, förhoppningsvis tar vi över befintlig personal, säger Anders Lundström, Connex.

LULEÅ2003-10-16 06:30
Samtidigt finns inga garantier. Connex övertar trafiken, inte bussbolag eller tillhörigheter, och skyldigheten att överta personal saknas, markerar Anders Lundström, affärsområdeschef för norra delen av Connex Sverige, med före detta Linjebuss.<br>Connex hade redan körningar på E4 längs Norrlandskusten samt stadstrafik åt kommunerna Boden och Piteå. I och med upphandlingen utökas trafikeringen med turerna på Luleå?Boden.<br> ? Det handlar om 13 bussar. Vi köper nya. Nu känns det riktigt bra, säger Anders Lundström när han summerar vad Connex har sammantaget.<br>Bussarna som går på stomlinjer ska vara handikappanpassade och får inte vara äldre än åtta år, så Anders Lundström räknar med att många bussbolag kommer att köpa nytt.<br>Två och en halv vinnare<br>Han talar också om att kombinera tåg med buss.<br>Hur då?<br> ? Ja, det kan finnas möjlighet att jobba både på tågsidan och bussidan.<br>Det finns två och en halv vinnare i upphandlingen.<br>Den andre regelrätta vinnaren är familjeägda Granbergs Buss i Älvsbyn och Arvidsjaur, som behåller linjer och får nya.<br> ? Det är klackarna i taket här. Vi ökar omsättningen med 40 procent och kommer upp i en omsättning i företaget på 40 miljoner per år, säger VD Lars-Erik Granberg.<br>Vinner och förlorar<br>Både vinnare och förlorare är Centrala Buss, sammanslutningen av små bussåkare. Centrala Buss tappar turerna på Piteå?Älvsbyn och Piteå?Älvsbyn?Jokkmokk, vilket går ut över Centrala Buss och främst dess medlemmar Nordbergs i Piteå samt Granlunds i Bredsel, Älvsbyn.<br>Omfattande trafik<br>Centrala Buss förlorar även trafiken på Boden?Luleå, vilket går ut över medlemsföretagen Sundströms och Bergdahls i Boden samt Alviks Trafik.<br>Fast Centrala Buss tar hem den omfattande trafiken på Luleå?Piteå och en rad turer till byar utanför Piteå. Frågan är vilka medlemsföretag som ska trafikera dessa delar.<br> ? Centrala Buss får framföra det till oss och så ska vi godkänna det, säger Länstrafiken Norrbottens ordförande Leif Hjalmarsson.<br>Oförändrad trafik<br>Förlorare av den senare nämnda trafiken är Busslink, huvudägt av franska Keolis France.<br>Länstrafiken uppger att kostnaden via nya upphandlingen stiger med nio procent jämfört med den för nuvarande trafik. I huvudsak är trafiken oförändrad.<br> ? Vi är nöjda, kostnadsökningen är lägre än väntat. Det säger vi utifrån erfarenheten från andra upphandlingar i landet där det i vissa fall handlat om ökning på 30 procent, säger Leif Hjalmarsson.<br>Utfallet blev alltså att ett utomstående stort företag kom in medan ett stort utomstående bolag försvann. I övrigt handlar det om lokala bussbolag.<br> ? Det är bra för kollektivtrafiken i Norrbotten att vi har många små entreprenörsföretag som hänger med. Vi har fler bussentreprenörer här än i andra delar av landet, relativt sett. Det är samtidigt tråkigt att tappa Busslink men de kanske koncentrerar sig på annat, säger Leif Hjalmarsson.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!