Connex satsar på Malmbanan

Det finns ljus i tunneln får tågresenärerna.
 Connex ser möjlighet till Reginatåg Luleå?Kiruna i slutet på 2006.
 Värstingsittvagnarna tas ur drift kring jul.

LULEÅ2005-09-30 06:30
Gunnar Wulff, chef för Connex Norrlandståg, framhåller att Connex har minst lika stort intresse som Hans Swedell och övriga resenärer Kiruna?Luleå att höja standarden på sträckan.<br>De så kallade Reginatågen, aktuella för trafik här uppe, är inte lätta att få tag i, men i princip har Connex klart med ett tvåvagnars tåg Luleå?Umeå.<br>&nbsp;? Steg ett är Luleå-Umeå och komma igång där för att i nästa steg ta Luleå?Kiruna, säger Gunnar Wulff.<br>För Kiruna?Luleå behövs ett tåg med tre vagnar som tar nästan 300 passagerare. Linjen har fler resenärer.<br>&nbsp;? Något sådant tåg finns inte tillgängligt på marknaden i dag, utan det förutsätter att SJ AB ersätter sina Reginatåg med andra tåg så att vi kan hyra in ett större tåg. Får vi loss ett tåg och kommer överens med alla parter kan vi ersätta loktåg Luleå?Kiruna.<br>Connex siktar på Reginatåg Luleå-Kiruna i slutet på nästa år. Vid den tidpunkten beräknas ett Reginatåg gå att få loss.<br>Reginatåget skulle ersätta morgontåget Kiruna?Luleå och gå tillbaka som kvällståg från kusten. Nuvarande andra lokdragna tåg planeras gå som vanligt.<br>&nbsp;? Reginatåget kan inte köra mycket snabbare än vad som görs i dag. Detta fodrar att investeringar görs på banan.<br>Att sätta in Reginatåg skulle också få effekten att något modernare 1980-talssittvagnar frigörs som kan placeras på sträckan Luleå-Narvik.<br>&nbsp;? Syftet är att få in litet nytt och snabbare material och få bort de gamla 1960-talsvagnarna.<br>Klarar ni att ersätta loktågen med Reginatåg ekonomiskt sett?<br>&nbsp;? Vi ska utreda vilka möjligheter det finns inom ramen för avtalet med Rikstrafiken. Sedan får vi se om någon form av ekonomiskt tillskott behövs.<br>Hans Swedell menade att det i princip är omöjligt att renovera de gamla mer eller mindre utnötta 1960-talsvagnarna. Detta stämmer, enligt Gunnar Wulff.<br>&nbsp;? Dessa ska inte renoveras, utan skrotas. De sittvagnar som är tänkta att renoveras är de som är byggda på 1980-talet.<br>Matematiken klaras genom några rockader. Som nämnts gör Reginatågen att modernare sittvagnar ?blir över?. Dessutom finns kapacitet genom att det tredje nattåget dragits in.<br>&nbsp;? Vi har ju fått vissa klagomål på en del av vagnarna Luleå?Kiruna. Från 20 december flyttar vi om vagnar så att modernare 1980-talsvagnar kommer att finnas på morgontåget från Luleå till Kiruna.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om