Clara Blank har startat arbetet med att sopa fram våren

När gruset sopas bort från gatorna, då vet man att vintern är på väg att försvinna. Ett klassiskt vårtecken, tycker Clara Blank, maskinförare i Luleå. En yrkesgrupp som är van att få både ris och ros från allmänheten.

Nu är det dags att sopa fram våren för Clara Blank.

Nu är det dags att sopa fram våren för Clara Blank.

Foto: Ulrika Vallgårda

Luleå2023-04-16 11:00

Clara Blank, 27 år, bor i Björsbyn, där hennes sambo driver åkeriet som hon jobbar i. Sedan 2019 kör hon lastbil på somrarna och hjullastare på vintern.

– Eller traktor som det heter i folkmun, säger hon.

Hon och firman hon jobbar i kör åt BDX både på kommunens gator och åt olika fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar.

Hon har precis startat vårens jobb med att grovsopa gatorna på det som är hennes område, Porsön, och nu väntar några veckors arbete med det. 

– Det är ju skönt, för man är ändå lite slutkörd efter vintern. Det är ett härligt vårtecken att vi får sopa och innan vi är klara är det nästan sommar.

Hon tycker det känns tillfredsställande att gatorna blir rena och snygga.

– Det är som när det rasslar till i röret när man dammsuger i hallen. Nog blir man lite glad ändå.

undefined
Det första man gör är att grovsopa. Allt grus samlas upp i sopupptagaren.

Allt grus samlas upp i sopupptagaren, läggs i en hög och fraktas bort till deponi.

Vid exempelvis förrådsväggar är det först någon fastighetsskötare som blåser ut gruset manuellt från väggen så att hon ska kunna ta upp det.

Efter grovsopningen fortsätter hon med finsopning av grönytor och ställen där hon inte kommit åt innan. Med en stor sopvals sopas gruset ihop i en sträng som hon sedan tar upp med sopptagaren.

– Det är som en stor, rund snurrande piassavakvast som får upp allting som man inte kommit åt tidigare.

Allra sist görs en besiktning. Visar det sig då att de har förorsakat några plogskador under vintern så åtgärdar de dem.

undefined
Clara Blank har startat vårsäsongen med att sopa rent gator, gångbanor och parkeringar från grus.

Arbetet som maskinförare följer en årscykel.

– Någon gång i oktober, början på november, när det börjar frysa på, drar traktorsäsongen igång för min del.

Det brukar starta med någon sandning eller plogning vid lättare snöfall. Sedan när snön kommer på allvar blir det snöröjning natt som dag.

– Då är det fullt ös och man får vara glad de timmar man hinner vila. Sedan håller det på så i princip hela vintern.

undefined
Här inne i hytten tillbringar Clara Blank sina arbetsdagar, som ofta blir långa på vintern.

Ofta åker hon ut någon gång mellan midnatt och klockan tre på natten. Hon startar med vägarna där det rör sig mest trafik och bussar samt gång- och cykelvägarna, helst innan den värsta morgontrafiken drar igång.

– Dels för att det är enklare när det är mindre folk i rörelse så klart, dels för framkomlighetens skull, annars kan det ju rendera i att folk inte kan ta sig till jobbet i tid.

undefined
På Porsön har arbetet med att sopa bort vinterns grus dragit igång.

Hur länge hon sedan jobbar beror helt och hållet på hur mycket snö det kommer. Men visst händer det att det blir dubbla pass och långt mer än 40 timmars arbetsvecka, konstaterar hon. Ibland äter hon till och med i traktorn.

– Nog har man tryckt i sig ett och annat skrovmål här i hytten, mer eller mindre i farten. 

Dagar då det inte snöar hinner de avsätta tid till att siktröja korsningar, bredda gator och frakta bort snöhögar till tippen.

När det börjar gå mot våren sätter hon igång att vårhyvla vägarna, försöker få bort isen och komma igång med sopningen.

– Det är ju det sista vi gör egentligen innan vintersäsongen är slut.

På sommaren kör hon lastbil, entreprenadtransporter med grus och jord.

undefined
Clara Blank har kört hjullastare och lastbil sedan 2019.

Som maskinförare är hon van att få både ris och ros. Men mest ris.

– Det är klart att det finns de där guldkornen också när man får beröm, men det är vanligare att man träffar på personer som har åsikter om hur man borde utföra arbetet på ett annorlunda sätt. Problemet är att de kanske inte besitter kunskapen om hur man skulle ha gjort det annorlunda, så det blir lite att de uttalar sig om saker som de kanske inte riktigt har koll på och då tenderar det lätt att bli otrevligt, snarare än konstruktivt. 

Men det finns också de som är tacksamma.

– Sådana som förstår vilket arbete vi lägger ner och vår situation och våra arbetstider. Det är inget lätt jobb emellanåt och mycket att ta hänsyn till. Det är jätteroligt att få höra att man gör ett bra jobb.

undefined
Medan hon kör lyssnar hon ofta på poddar och dokumentärer.

Inifrån hytten håller hon uppsikt i både speglar och backkamera, dubbelkollar alltid när hon lägger i backen och har även en backvarnare, vilket gör att känns säkert och tryggt. 

Medan hon kör lyssnar hon gärna på en podd eller ljudbok.

– Överlag blir det mycket samhällspoddar och dokumentärer. Det är intressant att lära sig något nytt och så blir man allmänbildad på samma gång.

Clara Blank gillar sitt jobb.

– Jag tycker det är kul och om man ser det över året så har jag ett ganska omväxlande arbete eftersom jag kör både lastbil och traktor. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!