Civilflyget får hitta nya vägar

Civilflyget får maka på sig när stridsflygplanen ska öva. Glest befolkade vidder är ett viktigt argument för den militära övningsverksamheten.

BRA ÖVNING. "Vi får en riktigt bra övning för våra insatsförband", säger Dennis Hedström, ställföreträdande chef för F 21 och Försvarsmaktens projektledare för Loyal Arrow.Foto: EIJA DUNDER

BRA ÖVNING. "Vi får en riktigt bra övning för våra insatsförband", säger Dennis Hedström, ställföreträdande chef för F 21 och Försvarsmaktens projektledare för Loyal Arrow.Foto: EIJA DUNDER

Foto: Eija Dunder

Luleå2009-04-27 06:00
Flygövningarna under Loyal Arrow kommer att genomföras under dagtid och sena kvällar, från klockan 10.30 på förmiddagarna till och med klockan 23 på kvällarna som senast. Flygplanen kommer att starta i tre omgångar, cirka 30 plan åt gången vid de två första omgångarna och 10-15 plan vid den tredje omgången. Efter 1,5 till 2,5 timmar i luften ska planen landa.Hur påverkas civilflyget av detta?- Vi jobbar hårt med att säkerställa att det inte ska påverkas. Vi försöker att lägga starter och landningar så att det inte ska påverkas, säger överste Dennis Hedström,
F 21.Civilflyget kommer att få flyga på lägre och högre höjder än vad de brukar göra i vanliga fall.Blir civilflyget tvunget att ställa in några avgångar?- Nej, det är vår absoluta målsättning att de inte ska behöva göra det, säger Dennis Hedström.Men hos SFR, Svenska flygföretagens riksförbund finns en oro för att civilflyget kommer att drabbas på samma sätt som skedde i samband med flygövningen Nordic Air Meet som hölls i september 2007.- Då upplevde vi rätt omfattande störningar i linjetrafiken, säger förbundsdirektören Per Töörn.Bland de berörda flygbolagen finns i dag ingen uttalad oro, sedan man fått mer information.- Vi tror inte att det kommer att påverka oss. Vi var oroliga för det från början, säger Magnus Ivarsson, VD för Nextjet.Nextjet trafikerar Gällivare-Stockholm, Arvidsjaur-Lycksele-Stockholm och Luleå-Umeå-Östersund.Omväg till Kiruna
SAS, Norwegian och Direktflyg som trafikerar städerna längs Norrlandskusten bedömer inte att övningen kommer att innebära några störningar. Den enda destination som påverkas är Kiruna.- Kiruna får en förlängd flygtid med fem—tio minuter eftersom man måste flyga runt övningsområdet. Det är hanterbart, säger Niclas Härenstam, presschef på SAS.Ambulansflyget kan eventuellt påverkas, men räknar med att ha företräde i luftrummet.- Vi ringer upp övningsledningen och talar om att nu har vi en ambulanstransport och "nu åker vi". De blir inte glada, men vi har aldrig haft några problem, säger Micke Åkerlund, flygchef på Norrlandsflyg som flyger ambulansflyg och sjöräddningsuppdrag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!