Christer & Stella siktar på ännu en rekordsommar

Nu är det bara 256 turer kvar. I helgen startade M/S Stella Marina sommarens turer ut till Klubbviken. För 38:e året i rad är det skepparen Christer Josefsson som styr.

nix semester. För Christer Josefsson, skeppare på Stella Marina, blir det ingen sommarsemester.

nix semester. För Christer Josefsson, skeppare på Stella Marina, blir det ingen sommarsemester.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2010-06-21 07:22
Det är nog inte många i Luleå som inte känner till Stella Marina. Båten är byggd 1949 och har sedan 1958, med undantag för några år då hon var i Södertälje, transporterat folk ut till Klubbviken. Bröderna Christer och Lars Josefsson köpte båten 1972, men sedan tio år tillbaka är Christer ensam ägare.- Vi är ett litet familjeföretag. Mina söner, Linus och Andreas och deras respektive hjälper också till på sommaren. Sedan har jag en fru som jobbar, annars skulle det inte gå, säger han.En sjömansfamilj
Han är född i en sjömansfamilj, hans farfar och pappa startade bogserbåtsverksamhet på 30-talet. Redan då han var 15 år började han jobba med dem och dra timmer. Sin första egna båt köpte han 1969, en taxibåt som han körde sjötaxi med. Fram till 1980-talet var det även löj- och sikfiske som gällde på hösten och då upphörde även bogserbåtsverksamheten. Nu är det bara Stella Marina som gäller.- I år började säsongen i april med målning och annat underhåll. Sedan har det varit sjösättning och den 23 maj körde vi första chartrade turen. Det är skolklasser och andra som vill ut till Klubbviken, berättar han.I lördags gick de två första turerna ut till Klubbviken enligt turlistan. Fram till på måndag nästa vecka handlar det om två turer per dag. Sedan startar högsäsongen och då blir det fem-sex turer varje dag fram till den 8 augusti. Sedan ytterligare en vecka med två turer per dag. - Jag har jobbat varje sommar, undantaget året då jag gjorde lumpen. Det är jobb varje dag, från morgon till kväll, påpekar han.Nästa år fyller han 65 år och blir med andra ord pensionär. Än har han dock inga planer på att lägga sig på sofflocket och lämna livet på sjön.- Jag skulle aldrig kunna vara utan vattnet och att köra båt, säger han.Nu hänger det inte bara på honom själv om det blir en fortsättning. Skärgårdstrafiken upphandlas av kommunen och framtiden hänger på hur det går med upphandlingen.- Får du inte avtal med kommunen är det bara att lägga ned verksamheten. Sedan beror det givetvis också på hälsan. Men jag har nyligen varit på hälsokontroll och klarade besiktningen, så nu får jag i vart fall köra fyra år till, säger han och skrattar.Miljövänlig båt
Stella Marina är också i toppskick, trots att hon är drygt 60 år. Hon har nyligen klarat Sjöfartsverkets besiktning och blivit godkänd för minst fem år till. Det går inte heller att ta miste på att skeppare Josefsson är stolt över sin båt.- Det är Sveriges miljövänligaste båt, i vart fall en av dem. Sedan 2007 har vi satsat en miljon i båten. Motorn är ny, elsystemet är nytt och vi har byggt om i aktern. Jag skulle inte byta den mot någon liknande båt, möjligen mot en helt ny, säger han.Han berättar att den nya dieselmotorn är riktigt bränslesnål. Tur och retur till Klubbviken är det cirka 14 sjömil och i snitt ligger förbrukningen på totalt cirka 20 liter diesel på en sådan tur. Intresset för skärgården har ökat kraftigt de senaste åren. Christer Josefssons förklaring är VM-seglingarna 1988. - Det blev den stora kicken för sjöstaden Luleå. Året efter gick passagerarsiffrorna rakt upp. Så även om det kostade en del pengar, så har det fått liv i skärgården, säger han och berömmer fritidskontorets Göran Wallin och kommunledningen, med Karl Petersen i spetsen, för deras intresse för att utveckla skärgården. En annan faktor som bidragit till det ökade intresset för att ta sig ut till Klubbviken är att anläggningen där fått en ordentlig ansiktslyftning. Passagerarrekord
Trots att Stella Marina på senare år fått konkurrens av M/S Kungsholm, som också kör passagerare till Klubbviken, så ökar antalet passagerare.- Vi har aldrig haft så mycket folk som förra året, särskilt augusti var riktigt bra. Totalt hade vi 12.000 påstigningar. Båtarna kompletterar varandra. Kungsholm går långt ut i skärgården och vi i den inre skärgården, säger han och välkomnar även årets nyhet med en snabbgående ribbåt som ska köra några turer per dag ut till Klubbviken.Så räkna kallt med att skeppare Josefsson kommer att stå vid rodret ett antal år till, trots att han snart kan skriva in pensionär på sitt visitkort.- Det är ett stort steg att sluta helt. Kanske ska jag försöka leja in någon skeppare. Sedan är det som sagt var beroende på kommunens satsning, påpekar han och hoppas på en sommar med vackert väder och massor med passagerare.

Per Öbom
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om