Centrum kan växa med 4 000 nya bostäder

Här är planen som både värnar om Luleås karaktär och ska göra det möjligt att bygga 4 000 nya bostäder och arbetsplatser i Luleå centrum.

I dag är kvarteret Biet en stor parkering, här vill Diös bygga kontor och bostäder.

I dag är kvarteret Biet en stor parkering, här vill Diös bygga kontor och bostäder.

Foto: Anna Isaksson

Luleå2019-01-22 20:29

Utvecklingsplan centrum pekar ut hur centrumhalvön ska utvecklas under de kommande 20 åren. Förslaget som arbetats fram av en grupp tjänstepersoner på Luleå kommun går nu ut på samråd, där allmänheten uppmanas att lämna in synpunkter.

Utvecklingsplanen ska resultera i nya bostäder och arbetsplatser, ett levande stadsliv, mötesplatser för alla, en hållbar livsstil och ett hållbart resande.

– Vi behöver få fram fler bostäder, planen möjliggör för 4 000 nya bostäder i centrum, säger Barbro Müller, samhällsstrateg folkhälsa på Luleå kommun.

Men fler människor innebär ett hårdare tryck på miljön i centrum.

– Vi vill skapa en grön stad, att vi har mycket träd i centrum. Vi behöver värna om viktiga värden och vår kulturmiljö, vi ska bevara den så att vi behåller vår karaktär, säger Barbro Müller.

I utvecklingsplanen pekas fem områden ut för ny bebyggelse, utöver det kommer det att ske förtätningar i befintlig bebyggelse. De fem utpekade områdena är kvarteret Svanen på Gültzauudden, kvarteret Fågeln vid vattnet i Rådstugatans förlängning, Östra Stranden vid järnvägsstationen, Södra utvecklingsområdet i Södra hamn och Norra utvecklingsområdet vid Robertsvik och Skutviken. Det sistnämnda området ligger längst bort i tid enligt Göran Gabrielsson, strateg infrastruktur på Luleå kommun.

– I nya områden ska vi bygga nya parker och i befintliga områden ska vi slå vakt om de parker vi redan har. Vi ska också förstärka de promenadstråk vi har och göra dem gröna, säger Göran Gabrielsson.

Östra Stranden kan bli av först när Trafikverket har pengar för att kunna bygga om och flytta bangården. Marken ägs av Jernhusen.

Utvecklingsplanen innehåller riktlinjer som anger hur högt man får bygga, det varierar mellan olika områden.

I kvarteren närmast Luleå domkyrka får bebyggelsen inte bli för hög, två till sex våningar. Längre bort från domkyrkan är det tillåtet att bygga betydligt högre hus.

Enstaka byggnader kan få bli 15 våningar höga, eller högst 45 meter över markytan. Det beror på att hela centrumhalvön ligger inom riksintresse för totalförsvaret.

Infarterna till centrumhalvön anses lämpliga för högre hus, men de får inte placeras så att de skymmer viktiga landmärken som domkyrkan, Kulturens hus, Norrbottensteatern och kranen i Södra hamn.

På sikt kommer Smedjegatan att bli en renodlad bussgata, för enbart bussar och gående. Länstrafikens bussar föreslås få hållplatser på Smedjegatan mitt emot Kulturens hus.

– 4 000 fler personer åker in och ut från stan med buss jämfört med för tio år sedan. Busstrafiken är enda möjligheten att klara trafiken in till centrum, säger Göran Gabrielsson.

Södra hamnleden föreslås smalnas av till ett körfält och det sägs att kollektivtrafiken ska prioriteras framför biltrafiken.

– Vi kan inte bygga om Södra hamnleden så att bussarna hamnar i en bilkö. Vi kan göra ett körfält för bussarna, säger Göran Gabrielsson.

På förslag finns också att smalna av Sandviksgatan på sträckan Residensgatan-Rådstugatan och att utreda färre körfält på Rådstugatan.

En öppen yta måste sparas för offentliga evenemang, det innebär att både Södra hamnplan och Trekanten inte kan bebyggas.

– Vi säger att en av dem måste finnas kvar, säger Barbro Müller.

I området vid gymnasiebyn finns plats så att man kan bygga en ny högstadieskola. Utvecklingsplan centrum ska behandlas av politikerna och antas av kommunfullmäktige, troligtvis i början av 2020.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!