Centrum kan få tre nya p-hus

Luleå centrum behöver fler p-hus utöver de fem som redan finns. Förslaget är ett p-hus vid vardera infart till Luleå centrum.

I dag är kvarteret Biet en stor parkering, här vill Diös bygga kontor och bostäder.

I dag är kvarteret Biet en stor parkering, här vill Diös bygga kontor och bostäder.

Foto: Anna Isaksson

Luleå2019-01-23 18:16

I förslaget till utvecklingsplan för Luleå centrum finns tre platser utpekade för nya parkeringshus. Ett p-hus bör byggas i kvarteret Bävern, där brandstationen ligger i dag. Brandstationen kommer att få nya lokaler i Risslan i slutet av 2020 och då kan huset rivas och ge plats för ny bebyggelse, det saknas inte intressenter.

– Även om vi prioriterar busstrafiken kommer inte bilen att försvinna. Bilen behöver man för att ta sig in i centrum, sedan är det inte så att man kör på gågatan, säger Göran Gabrielsson, infrastrateg på Luleå kommun som jobbat med att ta fram utvecklingsplanen.

Parkeringshus är effektivare än markparkeringar, då det ryms fler bilar tillägger han. När det finns ett p-hus i kvarteret Bävern kan Trekanten avvecklas som parkering. I utvecklingsplanen föreslås att Trekanten ska bli en yta för offentliga evenemang.

Kvarteren Vråken och Korpen, som i dag rymmer bensinstationerna Circle K och Preem, kan ändra karaktär i framtiden.

– Där skulle man kunna ha ett p-hus som servar centrum och centrumhandeln, fortsätter Göran Gabrielsson.

Ett tredje p-hus föreslås byggas i anslutning till det nya resecentrum, som planeras att byggas i området vid järnvägsstationen och Prästgatan. Det förutsätter dock att Trafikverket får loss pengar för att kunna bygga om bangården.

Göran Gabrielsson menar att Luleåborna får vänja sig vid att sitta mer i bilköer, om man väljer att ta bilen.

– Vi kanske får inse att Luleå börjar bli en litet större stad, vi är inte längre den där landsbygdshålan där man är ensam på gatan.

– Vi börjar få storstadsproblem med trafiken. Stan kommer att växa och vi vill att den ska växa, säger Göran Gabrielsson.

Tjänstemännens förslag att på sikt stänga Smedjegatan för biltrafik, för att skapa fler hållplatser för bussar, är kontroversiellt. 2003 hölls ett rådslag om Smedjegatans vara eller icke vara som bussgata och många Luleåbor anser frågan vara avgjord en gång för alla.

Smedjegatan var avstängd för biltrafik under tre år och det ledde till att trafiken ökade på Kungsgatan och Rådstugatan, de två andra genomfartsleder som står till buds.

– Det var precis det som hände, vi får mera trafik. Då väger vi problemen som blir med frågan, hur ska vi klara trafiken till och från centrum?

Under de senaste tio åren har bussresandet till och från centrum ökat kraftigt, medan biltrafiken varit i stort sett oförändrad.

– I en framtid så tror vi inte att vi kan klara resandet till och från centrum om vi inte ger bussen bättre förutsättningar, säger Göran Gabrielsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!