Cajsa, 21, sade upp sig för att satsa på sitt cateringföretag

Här är det senaste nytillskottet i cateringbranschen.
21-åriga Cajsa Tuomas lämnar ett heltidsarbete för att satsa på sitt företag.
– Jag och pappa fick idén förra julen. Två veckor senare var jag i gång.

Hon är 21 år och har lämnat ett fast jobb för att istället satsa helhjärtat på sitt företag. Cajsa Tuomas cateringföretag är beläget i garaget i föräldrahemmet på Mjölkudden. Hon kommer att kombinera företagandet med en halvtidstjänst som redovisningskonsult.

Hon är 21 år och har lämnat ett fast jobb för att istället satsa helhjärtat på sitt företag. Cajsa Tuomas cateringföretag är beläget i garaget i föräldrahemmet på Mjölkudden. Hon kommer att kombinera företagandet med en halvtidstjänst som redovisningskonsult.

Foto: Pär Bäckström / Frilans

Luleå2025-01-05 05:00

Nyheten i korthet

  • 21-åriga Cajsa Tuomas har startat ett cateringföretag i Luleå, efter att ha sagt upp sig från sitt jobb som ekonomiadministratör.
  • Företaget, Charkbricka.se, kommer att leverera till företag och privatpersoner, med planer på att utöka sortimentet och sälja produkter över hela Sverige.
  • Trots konkurrensen från restauranger och mataffärer, tror Tuomas att cateringbranschen växer i Luleå och ser fram emot utmaningen att driva sitt eget företag.

Hon står intill en murad pizzaugn som väntar på en sotare. I ett vanligt villakvarter på Mjölkudden har pappa Roger Tuomas byggt ett kallkök som utrustats med kylskåp, skärmaskin och handfat.

– Här har jag allt som jag behöver. Det känns spännande att kunna satsa på sitt eget företag, förklarar Cajsa Tuomas.

Sedan tidigare äger hon en enskild firma som legat vilande sedan gymnasiet. Då handlade det om ett projekt inom Ung företagsamhet, där det tillverkades smycken.

Nu ska hon försöka ta sig in en tuff bransch och konkurrera med restauranger, cateringfirmor och mataffärer. Ändå tvekade hon inte att säga upp sig från en heltidstjänst som ekonomiadministratör.

– Det känns som cateringen är en växande bransch. Folk verkar äta mer färdiglagad mat i dag. Förr tillagades allt till julbordet hemma, men många tycker att det är mer bekvämt att beställa hem maten, påstår Cajsa Tuomas.

undefined
"Jag ska köra i gång mitt företag och se hur det går. Jag kommer att behöva att hitta fler produkter och söker gärna samarbete med ett hotell eller en affär som tror att de kan sälja mina varor", förklarar Cajsa Tuomas.
undefined
Hon är öppen för en ny karriär. "Jag vill satsa på mitt företag. Det känns bra att jag inte behövt ta några stora ekonomiska risker genom att vi kunde bygga ett kallkök hemma hos mina föräldrar", berättar 21-åriga Cajsa Tuomas.
undefined
"Catering är en växande bransch. Min tanke är att inrikta mig mot företag", betonar Cajsa Tuomas.
undefined
"Min största utmaning blir att nå rätt målgrupp. Jag har lagt ned mycket tid på min hemsida, men har förstås inte så många kontakter inom näringslivet än", förklarar Cajsa Tuomas.
undefined
Företagssatsningen dök upp strax innan jul för ett år sedan. "Jag och min pappa kom på att det borde finnas en marknad för charkbrickor. Två veckor senare levererade jag till min första kund, men det är först nu som jag satsar helhjärtat på mitt företag."
undefined
Trälådorna har pappa Roger Tuomas tillverkat.

Det var på Ica Maxi som embryot till företaget Charkbricka.se föddes.

– Där fick jag lära mig regler och rutiner kring hur man hanterar matvaror och charkuterier på ett professionellt sätt. Det var en bra skola. Den delen är jag inte orolig över utan min stora utmaning blir att försöka nå rätt målgrupp.

I pizzaugnen har hemmatillverkade trälådor staplats i väntan på leverans. Affärsplanen är att till en början leverera charkbrickor till företag och privatpersoner. Redan nu ser det ut som att behövas ett kylskåp till för att klara julens beställningar.

Det är inte första gången som Cajsa Tuomas säljer mat. Redan som tioåring sålde hon fikabröd utanför Coop-butiken i Pajala. Matintresset har hon kvar, allra roligast är att skapa plockmat till fester.

På företagets hemsida lanseras även smörgåssnittar och sallader.

– Jag har förstått att jag behöver hitta nya produkter. Via min hemsida skulle det vara möjligt att sälja till hela Sverige. Jag har också en idé att starta ett samarbete med ett hotell eller en mataffär som kan vilja sälja mina varor inför helgen. Jag är inte riktigt där än, men arbetar på att hitta rätt upplägg, berättar Cajsa Tuomas.

Är Luleå en tillräckligt stor stad för ännu ett cateringföretag?

– Den frågan funderar jag också på. Om det inte går får jag hitta på något annat, kanske studera på universitet. Först vill jag satsa helhjärtat på mitt företag. Det känns bra att starta utan att dra på sig stora investeringskostnader. Jag kommer att lära mig många saker som jag kommer att ha nytta av senare i livet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!