Byggstart 2014 för första etappen
2014 ska Norrbotniabanans första etapp mellan Umeå och Luleå börja byggas. Det lovar de tre rödgröna partierna, om de vinner valet i höst.
PÅ SPÅRET. Nu är de rödgröna partierna överens om satsningarna på infrastruktur framöver, bland annat Norrbotniabanan. Det gladde Siv Holma (V), Karin Åström (S) och Annika Eriksson (MP).
Foto: Håkan Gidlöw
I överenskommelsen ingår bland annat tio miljarder kronor till en första etapp av Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå. Det räcker till att bygga en del av Norrbotniabanan, som är kostnadsberäknad till 23 miljarder i 2009 års priser. Bygget ska genomföras under 2014- 2018.- Vi har sinkats på grund av att den borgerliga regeringen inte har prioriterat Norrbotniabanan, säger Siv Holma som förklaring till varför byggstarten förskjutits från 2010.Krav på medfinansiering
Bygget av Norrbotniabanan ska betalas genom att staten lånar upp pengar. Den statliga finansieringen förutsätter också en medfinansiering från näringslivet, enligt överenskommelsen mellan de tre partierna.Norrbotniabanegruppen har föreslagit att sträckan Piteå-Skellefteå ska byggas först, men att så blir fallet är inte givet.- Vi kan inte säga idag vilken som är den mest lämpliga sträckan att börja med, säger Karin Åström. Kilometerskatt för lastbilar
Partierna är överens om att satsa lika mycket pengar på vägnätet som regeringen har föreslagit.- Vi minskar inte anslaget till vägarna, säger Annika
Eriksson.För att finansiera nyinvesteringarna ska flera källor nyttjas; staten ska låna upp sammanlagt 55 miljarder kronor under perioden till 2021, anslaget höjs med 25 miljarder, banavgifterna ska höjas och trängselskatten på Essingeleden i Stockholm ska införas redan 2012. Därtill införs en kilometerskatt på 1,40 kronor för den tunga trafiken från 2013.- De norrländska åkerierna ska undantas från kilometerskatten, säger Karin Åström.En utredning ska tillsättas som ska lämna förslag på hur kilometerskatten ska utformas för att inte näringar och regioner som saknar alternativ till vägtransporter ska drabbas.
Större strategiska järnvägsprojekt:Ostlänken, höghastighetsbana Stockholm-Linköping, 30 miljarder.Göteborg-Borås, höghastighetsbana via Landvetter, 12 miljarder.Norrbotniabanan, Umeå-Luleå, etapp 1, 10 miljarder.Hallsberg-Degerön, dubbelspår, 3,4 miljarder utöver regeringens förslag.Tomteboda-Barkarby, utbyggnad till fyra spår, 7 miljarder.Gävle-Sundsvall, dubbelspår etapp 1, 3,8 miljarder.Västlänken, tidigareläggning, tunnel under Göteborg, 7 miljarder utöver regeringens förslag.Hamnbanan i Göteborg, tidigareläggning för 2,5 miljarder.Västkustbanan genom Varberg, tidigareläggning för 2,9 miljarder.Södra stambanan, Arlöv-Flackarp, tidigareläggning för 1,7 miljarder.Stockholmssatsningen, 5 miljarder till kollektivtrafik på spår i Stockholm.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!